Fiskar tappar balansen och dör!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • minimunk
    • December 2005
    • 20

Fiskar tappar balansen och dör!

Nu behöver jag hjälp här.
    Mina fiskar, tigerbarber, tappar en efter en balanssinnet typ. De börjar simma runt i cirklar, upp och ner och har allmänt noll koll. Sen så några timmar senare så är de döda.

3 stycken har dött så nu. Första gången trodde jag självklart att det bara var den fisken som fått nått knas på nerverna eller propp i hjärnan eller nått sånt, men nu när det har hänt 3 gånger, och en till fisk precis börjat få samma symptom så är jag lite smått panikslagen. Vad ska jag göra? Vad kan det vara för fel?
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

...tyvärr kan jag inte hjälpa dig.

jag hade liknande problem med en rasbor (skrev ett inlägg alldeles nyligen men fick inget svar). för mig så tog det dock väldigt kort tid från när jag såg det agera konstigt till att den var död. som tur är har inga andra fiskar visat några symtom på att falla offer för samma sak.

// SeanChai
    Min Zon

Kommentar

• minimunk
      • December 2005
      • 20

Om man studerar fisken lite närmare så verkar det som att den typ är förlamad på ena sidan. Den försöker bara simma med fenorna på dess vänstra sida, därav åker den på sidan, snurrar runt osv...

Den första fisken trillade av pinnen för kanske 3-4 veckor sedan, den andra fisken för 2 dagar sedan, och nu har denna fått samma symptom.

För att ge lite mer detaljer så har jag Biotopol (från JBL tror jag tillverkaren heter) i vattnet. Jag matar dem med vanligt flingfoder (NovoBel, från JBL).

Det som oroar mig är att det inte bara skett en gång nu, utan att detta är det tredje fallet på kort tid. Och att det bara var 2 dagar sedan det hände sist.

Kommentar

• minimunk
        • December 2005
        • 20

Död.
        x(

Om någon har en aning om vad som drabbar mina fiskar, och vad jag ska göra åt det: SKRIV!

Kommentar

• laerni
          • October 2005
          • 1046

För att ha någon aning måste ett några frågor besvaras!
          Hur gör du rent filter och kar?
          Hur stort är karet?
          Har du kollat vattnet Nitrit?
          Någon ny fisk nyligen?
          Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
          http://www.laerni.dk/rubin.htm
          Nytaget på Diskusfröna
          http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste
          http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

Kommentar

• desiredillusion
            • February 2006
            • 512

Jeg vet ikke hva som feiler fiskene dine, men har du sjekket vannverdiene? Om verdiene ikke stemmer overrens med fiskens krav, kan det føre til at de lettere blir syke. Jeg har selv en egen tigerbarbetank, og der var det dessverre for høy kh. Jeg mistet flere fisker, og de døde ganske fort allesammen, så jeg vet ikke noe om hendelsesforløpet

Om du går inn på denne linken: http://www.fishpalace.org/Disease.html#NTD, så står det masse om forskjellige fiskesykdommer der + at det er mange linker til andre sider med samme emne.

Om du finner ut hva det er, kan du poste det på denne tråden, så vi andre også får vite? Jeg prøvde å søke selv, men når det ikke er ens egen fisk, er det ikke alltid så lett å utelukke de forskjellige sykdommene selv om man har symptomslisten..

Håper du finner ut av det!
            I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

kan det va fodret ?
              vad har du för foder ?
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• frankieboy
                • March 2006
                • 116

Placo

Samma sak hände med min Segelfensplaco idag.
                Han började simma runt runt runt åt alla håll ända tills han stötte i något. då stannade han ett tag och började sedan igen.

30 min senare låg han på ytan död
                frank

Kommentar

• minimunk
                  • December 2005
                  • 20

En till har dött nu.

Fodret är av typen "NovoBel" från JBL. Flingfoder.

Filtret har jag aldrig gjort rent. Det är ett 40 liters kar. Jag har inte kollat nitrit och jag har inte haft fiskarna så länge, så alla är väll nya i den bemärkelsen.

Jag tror inte att det är nitrit eftersom jag byter vatten ganska regelbundet, och de har även dött bara någon dag eller två efter vattenbyte. Hur jag gör vattenbyten? Ja, jag tar bort 1/4 - 1/3 av vattnet och ersätter med nytt?

Kommentar

• desiredillusion
                    • February 2006
                    • 512

Tilsetter du noen vannberedningmiddel?

Har du testet vannverdiene?
                    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

Kommentar

• maricici
                      • March 2006
                      • 303

Dåliga gener?

Ursprungligen postat av minimunk
                      Nu behöver jag hjälp här.
                      Mina fiskar, tigerbarber, tappar en efter en balanssinnet typ. De börjar simma runt i cirklar, upp och ner och har allmänt noll koll. Sen så några timmar senare så är de döda.

3 stycken har dött så nu. Första gången trodde jag självklart att det bara var den fisken som fått nått knas på nerverna eller propp i hjärnan eller nått sånt, men nu när det har hänt 3 gånger, och en till fisk precis börjat få samma symptom så är jag lite smått panikslagen. Vad ska jag göra? Vad kan det vara för fel?
                      Något liknande har hänt flera av mina nyinköpta guppys, och jag tror inte på sjukdom eller dålig vattenkvalitet då inga andra fiskar ser ut att drabbas av något. Har också koll på vattenvärdena ,gör mina vattenbyten regelbundet och har JBL Biotopol i vattnet.Har även höjt PH, då värdet låg lite lågt, utan framgång. Såg även döda guppys i akvariet där jag handlade senast. Därför tror jag på en dålig stam
                      Senast redigerad av maricici; 02 April 2006, 06:12.
                      I
                      MY

Kommentar

• Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

Samma sak har hänt min stora kakaduaciklid-hanne. Han började snurra i akvariet. Såg jättekonstigt ut. Upp och ner och runt på alla sätt. Efter en halvtimme, när det inte gått över, tog jag upp honom och hade honom i ett litet kar.

Han snurrade där också i någon timme. Sedan återfick han balansen och stod på rätt köl.

Dagen därpå släppte jag tillbaka honom i stora karet. Efter någon dag började han snurra igen så jag tog upp honom.
                        Samma sak hände. Efter någon timme återfick han balansen...

Funderar på om det är något med simblåsan som händer när han är på djupare vatten... Verkar jättekonstigt!
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• Jessi77
                          • July 2006
                          • 157

Tar upp tråden igen eftersom att ingen verkade veta. Precis samma hände min kakaduaciklid hane. Hoppas att någon kanske kan svara nu??

Kommentar

• benster
                            • November 2006
                            • 43

Ingen som har något "enkelt" svar?

Nu har det hänt mig med, min stora malawihanne ligger och snurrar i karet...

Kommentar

• Jessica_1985
                              • October 2006
                              • 51

Ursprungligen postat av benster
                              Ingen som har något "enkelt" svar?

Nu har det hänt mig med, min stora malawihanne ligger och snurrar i karet...

Åk ner till närmaste zooaffär, eller sök på nätet.. kanskeu hittar något... Lycka till!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar

Arbetssätt...