Dvärggurami sjuk - hjälp! Bild med.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madaluha
    • December 2005
    • 48

    Dvärggurami sjuk - hjälp! Bild med.

    Vad tror ni om den här. Fick denna dvärggurami igår och märkte samtidigt som den simmade ut i akvariet att den hade en liten grå fläck på sin annars blå kropp. Idag har stora delar av kroppen bleknat och den har någon form av "dimmliknande" tjock hinna på ena sidan som ni ser på bilden.
    Någon som vet vad det är och vad jag ska göra åt det. Har kollat här och i Akvariets lexikon men det är inte helt lätt att avgöra som nybörjare

    Hoppas någon vet vad det är och kan hjälpa mig
    Bifogade filer
    Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

    (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Utan att ha några som helst kunskaper om sjukdomar så tycker jag det påminner om "sammetsjukan".

    Gå in på Ravens länkgalleri så hittar du många olika sjukdomar beskrivna. Kanske någon stämmer.
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • madaluha
      • December 2005
      • 48

      #3
      Ursprungligen postat av Birgitta W
      Utan att ha några som helst kunskaper om sjukdomar så tycker jag det påminner om "sammetsjukan".

      Gå in på Ravens länkgalleri så hittar du många olika sjukdomar beskrivna. Kanske någon stämmer.
      Av det jag har läst så är sammetssjukan mer en tunnare hinna på fiskarna (över hela fisken också tror jag).
      Jag trar att det var svamp som uppstod på ett skadat ställe på fisken (fläcken jag först såg). Nu är fisken hursom haver död och har bytts ut och jag har dessutom skaffat ett par flaskor medicin (plus salt) som kan vara bra att ha i dylika situationer eftersom jag bor ganska illa till om något akut inträffar. Har också bestämt mig för att skaffa ett karantänakvarie så snart plånboken tillåter.

      Tack för tipset! Man blir alltid lika glad när någon försöker hjälpa en
      Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

      (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Shit den såg inte frisk ut minsann.

        Det är kanske läge att använda den vasse i köket på den och låta den slippa lida någe mer.

        Är hela sidan på den slemmig ?
        Det ser ut så nämligen.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • madaluha
          • December 2005
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av drd
          Shit den såg inte frisk ut minsann.

          Det är kanske läge att använda den vasse i köket på den och låta den slippa lida någe mer.

          Är hela sidan på den slemmig ?
          Det ser ut så nämligen.
          Ja, det var den. Den dog samma dag Håller fortfarande på att försöka ta reda på vad det var då fler fiskar har dött sedan dess (dock utan att få så kraftig beläggning).
          Kollar just nu om det skulle kunna vara Costia?
          Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

          (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

          Kommentar

          Arbetssätt...