Zebra fisk problem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bravizimo
    • February 2006
    • 5

Zebra fisk problem

Mina zebra fiskar börjar dö en efter en köpte dom för ca 1 månad sen. Alla såg ut och må bra men nu är det nått som e fel. Dom enda symtomen är att ca en vecka innan dom dör börjar dom lägga sig mer och mer på sidan. Ser ut som dom inte har nån balans. Det är bara en eller två i taget dom andra ser friska ut. Har ett 300 liters kar med 2 pansarmalar, 10 neontetra, 10 kardinaltetra, 4 black molly och ca 15 zebra fiskar. Hade tänkt fylla på med mer fisk efter hand men det vill jag inte förrän zebrafiskarna slutar dö. Alla andra fiskar ser ut och trivas. Någon som vet vad det kan vara för fel/sjukdom?
  • Vitae
    • November 2005
    • 52

Ser att ingen har svarat. Det kan bero på för lite information från din sida. Har du mätt PH värde, ammoniak, nitrit och nitrat i vattnet? Vad matar du dina fiskar med och hur ofta? Hur ofta byter du vatten och hur mycket åt gången? Behandlar du vattnet innan du häller det i karet? Hur gjorde du när du introducerade de nya fiskarna till ditt kar?

Hoppas du får ordning på varför dina fiskar dör

Kommentar

• bravizimo
      • February 2006
      • 5

Ursprungligen postat av Vitae
      Ser att ingen har svarat. Det kan bero på för lite information från din sida. Har du mätt PH värde, ammoniak, nitrit och nitrat i vattnet? Vad matar du dina fiskar med och hur ofta? Hur ofta byter du vatten och hur mycket åt gången? Behandlar du vattnet innan du häller det i karet? Hur gjorde du när du introducerade de nya fiskarna till ditt kar?

Hoppas du får ordning på varför dina fiskar dör
      PH 6.0, nitrit och nitrat ok. Däremot GH <3 d. Matar med tubiflex och tetramin 2-3 ggr om dagen. vattenbyte varannan vecka ca 60 liter. behandlar ej vattnet vid vattenbyte. Nya fiskar lät dom ligga i påsen i akvariet och fyllde på med vatten i påsen efterhand.

Ser nu att där simmar små zebrafisk yngel bakom bakgrunden nu också . Har tillsatt ektozon idag efter tips från akvarieaffären.

Har en del sniglar som också men dom kan väl knappast ha med det att göra.

Kommentar

• bravizimo
        • February 2006
        • 5

någon som har nått förslag?

Kommentar

• lenis3
          • June 2004
          • 2254

60l varannan vecka låter väldigt lite. Pröva med 30% varje vecka. Du hade mätt nitriten va?
          Smalnar de av och dör?

Kul att du hittade yngel Själv har jag ca 40 sebrafiskar som jag dragit upp själv.. mycket fina om jag får säga det själv :P
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• bravizimo
            • February 2006
            • 5

Ursprungligen postat av lenis3
            60l varannan vecka låter väldigt lite. Pröva med 30% varje vecka. Du hade mätt nitriten va?
            Smalnar de av och dör?

Kul att du hittade yngel Själv har jag ca 40 sebrafiskar som jag dragit upp själv.. mycket fina om jag får säga det själv :P
            Nitriten är ok. Dom smalnar inte av innan dom dör. Just nu är det bara en kvar som kommer dö domandra verkar vara friska. Jag hoppas på att det inte händer igen för nu har 5 st dött på en månad. Får prova byta vatten lite oftare i fortsättningen.

Kommentar

• lenis3
              • June 2004
              • 2254

sebrorna vill ha fräscht vatten i rörelse, för de lever i små strömma bäckar
              Min zoon

Kommentar

• morphriz
                • October 2005
                • 875

Long shot.. Tubifex sa du. Är det levande och i så fall var fick du dem ifrån?

edit: stavning
                Senast redigerad av morphriz; 31 March 2006, 07:14.
                --
                #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                - Shakespeare.

Kommentar

• Vitae
                  • November 2005
                  • 52

Jag läste någonstans att sebrafiskars födointag i det vilda är till den största delen vegetabilisk och att det därför är en god ide att tillföra mer fiber i deras kost eftersom flakfoder är rätt så proteinbaserat. Detta hjälper dem att hålla simblåsan (och därmed balansen) i skick.

Enligt råd jag läst så matar jag regelbundet fiskarna med kokta/förvällda grönsaker - mest skalade ärtor som jag finfördelar litegranna så att fiskarna kan äta dem. Ärtorna uppskattas av de flesta fiskarna i mitt kar, också.

Kommentar

• lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

tubifix är små maskar som lever i väldigt smutsigt vatten, jag har matat med frystorkade men har slutat just för att de lever i så smutsigt vatten. Mata alltså absolut inte med levande tubifex.

mata heller inte med mygglarver av något slag, sebrornas tarmsystem klarar inte av att smälta mygglarver. det du kan mata med är t ex räkmix (recept finns på zoopet, billigt och bra, torrfoder, frystorkad artemia och kanske frysta cyklops.
                    Min zoon

Kommentar

• batski
                      • October 2004
                      • 8891

Jag läste någonstans att sebrafiskars födointag i det vilda är till den största delen vegetabilisk och att det därför är en god ide att tillföra mer fiber i deras kost eftersom flakfoder är rätt så proteinbaserat. Detta hjälper dem att hålla simblåsan (och därmed balansen) i skick.

Enligt råd jag läst så matar jag regelbundet fiskarna med kokta/förvällda grönsaker - mest skalade ärtor som jag finfördelar litegranna så att fiskarna kan äta dem. Ärtorna uppskattas av de flesta fiskarna i mitt kar, också.
                      Det finns även flingfoder som innehåller mycket vegetabiliskt.

Jag tycker inte att 60 liter varannan vecka är lite med tanke på att akvariet är på 300 liter och att det inte är så många fiskar i akvariet. Men det är sant att zebrafiskar trivs i väldigt strömt, och därför, väldigt syrerikt vatten. Däremot tror jag inte att kardinal-och neontetra gör det...

Vad är det för pansarmalar du har? De skulle må bra av att vara fler. De är ju stimfiskar och känner sig tryggare i stim.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Raven
                        • February 2005
                        • 15385

kardinaltetra och neontetra lever i forsande bäckar efter vad jag läst härinne.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

Ursprungligen postat av Raven
                          kardinaltetra och neontetra lever i forsande bäckar efter vad jag läst härinne.
                          Jasså? Det trodde jag inte, men då hade jag fel.

Kommentar

• Vitae
                            • November 2005
                            • 52

Det finns även flingfoder som innehåller mycket vegetabiliskt.
                            [hijack thread]
                            För min del har det varit knepigt att finna vegetabiliskt flingfoder där jag bor i England, så det har fått bli färska grönsaker för min del
                            [/end hijack thread]

Hoppas dina fiskar mår bättre snart bravizimo

Kommentar

• batski
                              • October 2004
                              • 8891

[hijack thread]
                              För min del har det varit knepigt att finna vegetabiliskt flingfoder där jag bor i England, så det har fått bli färska grönsaker för min del
                              [/end hijack thread]
                              Märkligt. Säljs inte foder till ungfödare där? Det innehåller ju en del vegatabiliskt. Men det kanske inte är tillräckligt?

Kommentar

Arbetssätt...