Mina zebra fiskar börjar dö en efter en köpte dom för ca 1 månad sen. Alla såg ut och må bra men nu är det nått som e fel. Dom enda symtomen är att ca en vecka innan dom dör börjar dom lägga sig mer och mer på sidan. Ser ut som dom inte har nån balans. Det är bara en eller två i taget dom andra ser friska ut. Har ett 300 liters kar med 2 pansarmalar, 10 neontetra, 10 kardinaltetra, 4 black molly och ca 15 zebra fiskar. Hade tänkt fylla på med mer fisk efter hand men det vill jag inte förrän zebrafiskarna slutar dö. Alla andra fiskar ser ut och trivas. Någon som vet vad det kan vara för fel/sjukdom?
Zebra fisk problem
Kollaps
X
-
Ser att ingen har svarat. Det kan bero på för lite information från din sida. Har du mätt PH värde, ammoniak, nitrit och nitrat i vattnet? Vad matar du dina fiskar med och hur ofta? Hur ofta byter du vatten och hur mycket åt gången? Behandlar du vattnet innan du häller det i karet? Hur gjorde du när du introducerade de nya fiskarna till ditt kar?
Hoppas du får ordning på varför dina fiskar dör -
Ursprungligen postat av VitaeSer att ingen har svarat. Det kan bero på för lite information från din sida. Har du mätt PH värde, ammoniak, nitrit och nitrat i vattnet? Vad matar du dina fiskar med och hur ofta? Hur ofta byter du vatten och hur mycket åt gången? Behandlar du vattnet innan du häller det i karet? Hur gjorde du när du introducerade de nya fiskarna till ditt kar?
Hoppas du får ordning på varför dina fiskar dör
Ser nu att där simmar små zebrafisk yngel bakom bakgrunden nu också. Har tillsatt ektozon idag efter tips från akvarieaffären.
Har en del sniglar som också men dom kan väl knappast ha med det att göra.Kommentar
-
60l varannan vecka låter väldigt lite. Pröva med 30% varje vecka. Du hade mätt nitriten va?
Smalnar de av och dör?
Kul att du hittade yngelSjälv har jag ca 40 sebrafiskar som jag dragit upp själv.. mycket fina om jag får säga det själv :P
Min zoon
Akvarier + undulaterna Polly och PelleKommentar
-
Ursprungligen postat av lenis360l varannan vecka låter väldigt lite. Pröva med 30% varje vecka. Du hade mätt nitriten va?
Smalnar de av och dör?
Kul att du hittade yngelSjälv har jag ca 40 sebrafiskar som jag dragit upp själv.. mycket fina om jag får säga det själv :P
Kommentar
-
Jag läste någonstans att sebrafiskars födointag i det vilda är till den största delen vegetabilisk och att det därför är en god ide att tillföra mer fiber i deras kost eftersom flakfoder är rätt så proteinbaserat. Detta hjälper dem att hålla simblåsan (och därmed balansen) i skick.
Enligt råd jag läst så matar jag regelbundet fiskarna med kokta/förvällda grönsaker - mest skalade ärtor som jag finfördelar litegranna så att fiskarna kan äta dem. Ärtorna uppskattas av de flesta fiskarna i mitt kar, också.Kommentar
-
tubifix är små maskar som lever i väldigt smutsigt vatten, jag har matat med frystorkade men har slutat just för att de lever i så smutsigt vatten. Mata alltså absolut inte med levande tubifex.
mata heller inte med mygglarver av något slag, sebrornas tarmsystem klarar inte av att smälta mygglarver. det du kan mata med är t ex räkmix (recept finns på zoopet, billigt och bra, torrfoder, frystorkad artemia och kanske frysta cyklops.Min zoon
Akvarier + undulaterna Polly och PelleKommentar
-
Ursprungligen postat av VitaeJag läste någonstans att sebrafiskars födointag i det vilda är till den största delen vegetabilisk och att det därför är en god ide att tillföra mer fiber i deras kost eftersom flakfoder är rätt så proteinbaserat. Detta hjälper dem att hålla simblåsan (och därmed balansen) i skick.
Enligt råd jag läst så matar jag regelbundet fiskarna med kokta/förvällda grönsaker - mest skalade ärtor som jag finfördelar litegranna så att fiskarna kan äta dem. Ärtorna uppskattas av de flesta fiskarna i mitt kar, också.
Jag tycker inte att 60 liter varannan vecka är lite med tanke på att akvariet är på 300 liter och att det inte är så många fiskar i akvariet. Men det är sant att zebrafiskar trivs i väldigt strömt, och därför, väldigt syrerikt vatten. Däremot tror jag inte att kardinal-och neontetra gör det...
Vad är det för pansarmalar du har? De skulle må bra av att vara fler. De är ju stimfiskar och känner sig tryggare i stim."The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
kardinaltetra och neontetra lever i forsande bäckar efter vad jag läst härinne.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ravenkardinaltetra och neontetra lever i forsande bäckar efter vad jag läst härinne."The animals of the world exist for their own reasons.
-
Det finns även flingfoder som innehåller mycket vegetabiliskt.
För min del har det varit knepigt att finna vegetabiliskt flingfoder där jag bor i England, så det har fått bli färska grönsaker för min del
[/end hijack thread]
Hoppas dina fiskar mår bättre snart bravizimoKommentar
-
Ursprungligen postat av Vitae[hijack thread]
För min del har det varit knepigt att finna vegetabiliskt flingfoder där jag bor i England, så det har fått bli färska grönsaker för min del
[/end hijack thread]"The animals of the world exist for their own reasons.
Kommentar