Hjälp min fisk är sjuk!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TacoBelle
    • December 2005
    • 66

    Hjälp min fisk är sjuk!

    Jag kunde inte komma på någon passande rubrik, jag tror min fisk är sjuk och jag har ingen aning om fisksjukdomar. Jag vet knappt hur jag ska förklara, jag har två fiskar, en vit och en svart slöjstjärt. Den vita verkar pigg och kry (man ser inget på den förmodligen för att den är vit) men den svarta är liksom slö och seg och har något vitt på sig. Kan det vara vita prick? Men jag trodde att vita prick var vita prickar, detta är så småsmå vitaktiga pulversmå streck, sitter mest i ansiktet och på bollögonen, ögonen är även lite vitgrumliga. Ah jag vet inte hur jag ska förklara, någon som fattar och som vet vad man gör åt det?
    Finns det någon universalmedicin som hjälper mot olika sjukdomar? Man kan väl knappast ta en fisk till veterinären? Finns det någon sida där man kan se bilder på olika sjukdomar?
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    du kan kolla under sjukdommar här på zoopet.. finns bilder och förklaringar till dom flesta vanliga sjukdommarna.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • TacoBelle
      • December 2005
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av andreassofus
      du kan kolla under sjukdommar här på zoopet.. finns bilder och förklaringar till dom flesta vanliga sjukdommarna.
      Ja det svaret får man alltid här, att man ska söka i forumet. Men VAD ska jag söka på? Sjuk fisk? Får ju tusentals svar och min fisk kommer säkerligen att dö innan jag hunnit hitta något passande *desperat*

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        nej nej, inte så.
        om du går till första sidan finns det en spalt längst till höger. där finns en länk som heter "sjukdomar"

        en helt egen sida fullt med massa sjukdomar och väldigt mycke bra info
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Kolla om du hittar något här. http://www.fishyfarmacy.com/symptoms.html

          Spontant tänker jag på en begynnande Columnaris.

          Jag tycker du ska börja med att göra ett rejält vattenbyte och sätta till 1,5 gram jodfritt salt väl smält per liter vatten och ha en temp på ca 25 grader.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • TacoBelle
            • December 2005
            • 66

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Kolla om du hittar något här. http://www.fishyfarmacy.com/symptoms.html

            Spontant tänker jag på en begynnande Columnaris.

            Jag tycker du ska börja med att göra ett rejält vattenbyte och sätta till 1,5 gram jodfritt salt väl smält per liter vatten och ha en temp på ca 25 grader.
            Min fisk mår sämre nu Hon bara ligger där under en växt och verkar nästan apatisk. Jag försökte läsa lite om Columnaris men hittade ingen bra bild på det. Ska jag göra ett vattenbyte på 50% och tillsätta salt? Går det inte med salt som innehåller Jod? Och hur menar du med smält?

            Kommentar

            • maricici
              • March 2006
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av TacoBelle
              Min fisk mår sämre nu Hon bara ligger där under en växt och verkar nästan apatisk. Jag försökte läsa lite om Columnaris men hittade ingen bra bild på det. Ska jag göra ett vattenbyte på 50% och tillsätta salt? Går det inte med salt som innehåller Jod? Och hur menar du med smält?
              Ser det ut som en infiltrerad prick eller som yttre ludd eller klet? Det senare brukar oftast vara någon form av svamp. eSHa 2000 och Sera Omnipur är mediciner som verkar på ett brett spektrum, men man måste ändå försöka ta reda på vilken sjukdom det är för att behandla grundorsaken, och slippa återfall.
              Zoobutiken Guldfisken har en bra "fiskläkarbok" i lager, även om den är ett reklamhäfte för Seras produkter..
              I
              MY

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ursprungligen postat av TacoBelle
                Min fisk mår sämre nu Hon bara ligger där under en växt och verkar nästan apatisk. Jag försökte läsa lite om Columnaris men hittade ingen bra bild på det. Ska jag göra ett vattenbyte på 50% och tillsätta salt? Går det inte med salt som innehåller Jod? Och hur menar du med smält?
                Saltet ska vara upplöst i vatten så det inte kan komma saltkristaller på fisken.
                Det går med salt som är jodberikat men mängden jod i det saltet är doserat för människor och inte fiskar så fisken tar skada av joden.
                Om det är Columnaris kommer det att bli så här http://www.sera.cz/07/0732b.jpg
                Senast redigerad av Kramfors; 22 March 2006, 13:32.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • TacoBelle
                  • December 2005
                  • 66

                  #9
                  Ursprungligen postat av maricici
                  Ser det ut som en infiltrerad prick eller som yttre ludd eller klet? Det senare brukar oftast vara någon form av svamp. eSHa 2000 och Sera Omnipur är mediciner som verkar på ett brett spektrum, men man måste ändå försöka ta reda på vilken sjukdom det är för att behandla grundorsaken, och slippa återfall.
                  Zoobutiken Guldfisken har en bra "fiskläkarbok" i lager, även om den är ett reklamhäfte för Seras produkter..
                  Jag har ett häfte som heter Sera Rådgivare men har inte lyckats hitta vilken sjukdom det är. Det är inte runda prickar eller yttre ludd, det är tusentals små vitaktiga streck, mest i ansiktet och på bollögonen. Tyvärr är hon nog döende nu, ska jag ändå ha i salt?

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ge fisken en chans genom att den får ett starkt saltbad, ibland kryar de på sig http://www.kramforskoi.com/salt.htm
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • maricici
                      • March 2006
                      • 303

                      #11
                      Ursprungligen postat av TacoBelle
                      Jag har ett häfte som heter Sera Rådgivare men har inte lyckats hitta vilken sjukdom det är. Det är inte runda prickar eller yttre ludd, det är tusentals små vitaktiga streck, mest i ansiktet och på bollögonen. Tyvärr är hon nog döende nu, ska jag ändå ha i salt?
                      Jag är för okunnig på saltbad för att våga ge råd om detta, men du hade ju redan fått svar.
                      I
                      MY

                      Kommentar

                      Arbetssätt...