Två döda fiskar på 3dar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trUst
    • February 2006
    • 9

Två döda fiskar på 3dar

Kommer hem från fjällweekend och scalaren är död...

Matade fiskarna torsdagkväll innan vi åkte hemifrån, vi kom hem söndagkväll och matade då igen.

Ikväll dog fjärilsciklidhannen. Är det enbart pga matbrist eller kan det vara någon epidimi på gång? Ingen av fiskarna har tendens till några prickar och alla andra ser pigg o fräsch ut.

Innan fjärilsikliden dog låg den lågt hela dagen och knappt rörde på sig, vid kvällsmatdags hade den börjat röra på sig och jag trodde den skulle överleva. Efter vi ätit klart rörde den sig som vanligt igen så jag passade på att mata just den eftersom han inte kunnat komma till ytan o fått i sig nåt. En timme senare flyter den uppochner i akvariet och är stendöd.

Kan jag göra något? Byta i filtren? Lägga i salttabletter?

Jag har sen några veckor tillbaka fått gruset mer brunaktigt (har vitt grus) än vad det var från början, kan det bero på nåt sånt? Borde inte filtren samt algätarna sköta det? Dom verkar iaf inte hinna med...

--------------------------------------------------------------------
    Har ett 325l med dubbla fluval ytterfilter som står o går. Håller ca 25-26grader och matar normalt morgon + kväll (tetramin flingor + algtablett). Har dubbla lysrör som går på timer kl 07-08 + 15-22. Har haft akvariet i ett par månader och har 15st sorgmantlar, 1 eldstjärt, 2 ancistrus, 2 gibbisar, 6 guppys, 2 scalar och 2 fjärilsciklider. Guppyhonorna är på smällen varav en har tryckt ur sig redan om det har någon betydelse, ingen unge överlevde(uppätna tror jag)
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

matbrist lär det nog inte va i alla fall. går ingen nöd på en fisk som inte får mat på 4 dagar.. har du kollat dina vattenvärden?

kan de vara syrebrist kanske?? har du någon ytcirkulation?
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• Raven
      • February 2005
      • 15385

Ursprungligen postat av trUst
      Har dubbla lysrör som går på timer kl 07-08 + 15-22.
      är stressande för fiskarna med ojämna ljustider utan bättre med en sammanhängande
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• trUst
        • February 2006
        • 9

Ytcirkulation genom strilrören räcker väl?

Ursprungligen postat av andreassofus
        matbrist lär det nog inte va i alla fall. går ingen nöd på en fisk som inte får mat på 4 dagar.. har du kollat dina vattenvärden?

kan de vara syrebrist kanske?? har du någon ytcirkulation?
        Har dessutom en pump som jag brukar köra en stund om dagen.

Bytte en del vatten idag, få se om det hjälper något.

Kommentar

• Legolasxvi
          • February 2004
          • 38

När du säger att du bara kör pumpen en stund om dagen, hur gör du då?

Kommentar

• trUst
            • February 2006
            • 9

Ursprungligen postat av Legolasxvi
            När du säger att du bara kör pumpen en stund om dagen, hur gör du då?
            Då jag säger pumpen menar jag den lilla extra syre-pumpen som gör att det blir så fina bubblor (inte filterpumpen)

Kommentar

• trUst
              • February 2006
              • 9

Uppdaterad...

Nu har två gravida guppyhonor dött samt en guppyhanne. Dessutom har en sorgmanteltetra fått en liten svart böld vid undre "läppen". Dessutom ser en gibbis lite skum ut ibland, den typ ändrar färg som en kameleont från sina fin teckning till "dödssjuk-flagnande"-färg...men en timme senare ser den bra ut igen.

Finns det någon kur jag kan köra eller vad ska man hitta på? Är 25grader för kallt? Har jag för lite växter? (4st bara) Ska man slänga i nåra salttabletter?
              Tänkte ta med lite vatten till ett zoo här i stan så kanske dom kan kolla det på nåt sätt om det är nå fel i det. Vad kan jag mer hitta på?

Kommentar

• Legolasxvi
                • February 2004
                • 38

Har du testat vatnnet? Nitrit? Nitrat?

Kommentar

• Legolasxvi
                  • February 2004
                  • 38

vattnet

Kommentar

• trUst
                    • February 2006
                    • 9

bra vattenvärden

Ursprungligen postat av Legolasxvi
                    vattnet
                    Alla värden var bra enligt ZOO. Fick nån salt(ektozan) som ska köra i varje vecka. Ingen fisk har då dött sen dess. Jag börjar tro att det var nån firre som mådde dåligt och drog med sigg ett par andra bara...hoppas sjukdomen är borta nu så man kan köpa nya fiskar för att ersätta de döda.

Kommentar

Arbetssätt...