Mjölkiga ögon

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidvännen
    • January 2006
    • 87

Mjölkiga ögon

Jag undrar om någon kan tala om för mig vad hänt med en fisk som har ett öga som är alldeles vitt. Som om det sitter en hinna på det. Det ser liksom grumligt (mjölkigt) ut. Det är en hona Kadango red fin (tror det stavas så). Har tidigare sett det på en Protomelas hane i min systers akvarie. Hon går i ett 240l. Är det en sjukdom eller är det någon av de andra fiskarna som varit på henne??

Tacksam för svar!!!!!!
    ciklidvännen
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

vet inte om du vet de men det finns en avdelning på zoopet som heter "sjukdomar" har du testat o kolla där , kanske de finns nåt som stämmer in på din fisk.

mvh
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• franked
      • November 2005
      • 25

Min kadangohona blev lika dan när mitt akvarium pajade sent en kväll. Tyvärr hade jag inget reservakvarium att ha firrarna i så de var tvungen att tillbringa natten i hinkar. Min akvariehandlare har tagit hand om dem nu tills mina vattenskador är fixade. Kadangon repade sig när hon hamnade i ett nytt akvarium men hon har börjat få tillbaka mjölkigheten på ögonen igen. Troligtvis pga att det tillfälliga akvariet är för litet och hanen är rätt elak mot henne. Så det verkar som syrebrist och/eller stress kan vara orsaken. För min del så hoppas jag att hantverkarna hemma kan skynda på så jag får igång mitt nya akvarium igen. :-(

Kommentar

• ciklidvännen
        • January 2006
        • 87

jag har kollat där men jag hittade ínget som stämde in på mitt problem men jag söker vidare.
        ciklidvännen

Kommentar

• Kramfors
          • January 2003
          • 7265

Dålig vattenkvalitet gör att en bakterie infekterar ögon och det blir en grå hinna över ögat, samma symptom blir det om fisken får en mekanisk skada på ögat.
          Brukar bli bra med vattenbyte och höjning av temp till ca 28 grader och 1,5-2 gram salt per liter vatten.
          http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• ciklidvännen
            • January 2006
            • 87

jag har tänkt på det som ett alternariv att hanen är elak mot henne. Köpte och satte i 2 nya honor idag så stressen skulle bli mindre på henne.Hoppas att det blir bättre nu.
            ciklidvännen

Kommentar

• ciklidvännen
              • January 2006
              • 87

tack kramfors för tipset. Skall pröva detta
              ciklidvännen

Kommentar

• sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

för lågt ph kan också vara orsak till beläggningen...

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Det är väl dålig vattenkvalitet.
                  http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...