Kommer det gå över eller är det försent?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aftonfalk
    • February 2006
    • 44

    Kommer det gå över eller är det försent?

    Ska jag verkligen låta min kamphane kämpa vidare med sin fenröta (tror det är det i alla fall). Han har knappt någon bukfena eller sjärtfena kvar, är helt blek och hans ena sidfena är ihopklibbad så att han inte kan simma med den. Har honom i ett yngelkar nu så att han ska ha nära till ytan, men han ligger bara där uppe och flämtar. Hämtar dock luft fortfarande, men jag vet inte om det är så sjysst att låta honom lida så.. Någon som har ett bra tips?
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    om du ser att den lider o du inte ser någon förbättring så kanske det kan vara bäst o göra slut på lidandet för den
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • jonisg
      • April 2005
      • 172

      #3
      Bara Nacka...
      -:KUNGEN:-

      Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

      Zooline 50 L, Tomt....

      Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej! en av mina honungsguramis blev av med hela stjärtfenan då han fastnade bakom pumpen! Jag trodde det var kört, men la honom i en yngelbur i samma akvarium som de andra (så kunde han lätt simma till ytan för att ta luft). Hans fena växte ut på ungefär en vecka, iaf tillräckligt så att han kunde få vara med sina kompisar igen.
        Om de är ihopklibbade kanske du kan tillsätta salt och göra rejält vattenbyte. om det verkligen är fenröta föreslår jag att du sätter till medicin mot det.

        Jag vet ju inte hur din fisk ser ut, men min såg rejält dålig ut och jag visste inte om han skulle överleva natten eftersom fenan vad av ända in till kroppen men han klarade sig fint. Du får nog avgöra själv.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • laerni
          • October 2005
          • 1046

          #5
          Hopklibbade bröstfenor kan tyda på hög Nitrithalt i vattnet!
          Lasse

          Min Zoon

          Bilder på Diskusyngel mm:
          http://www.laerni.dk/rubin.htm
          Nytaget på Diskusfröna
          http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

          De senaste
          http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

          Kommentar

          • maricici
            • March 2006
            • 303

            #6
            Min erfarenhet av fenröta

            Ursprungligen postat av laerni
            Hopklibbade bröstfenor kan tyda på hög Nitrithalt i vattnet!
            Den äkta bakterieframkallade fenrötan, är att man måste hitta orsaken annars kommer återfallen som ett brev på posten,
            är också enligt litteraturen bakterier som inte ska angripa fiskar i bra kondition.
            I
            MY

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #7
              Ursprungligen postat av Aftonfalk
              Ska jag verkligen låta min kamphane kämpa vidare med sin fenröta (tror det är det i alla fall). Han har knappt någon bukfena eller sjärtfena kvar, är helt blek och hans ena sidfena är ihopklibbad så att han inte kan simma med den. Har honom i ett yngelkar nu så att han ska ha nära till ytan, men han ligger bara där uppe och flämtar. Hämtar dock luft fortfarande, men jag vet inte om det är så sjysst att låta honom lida så.. Någon som har ett bra tips?
              ska du inte avliva den så tycker jag du ska behandla den med bactopur direct då har den kanske en chans att klara sig!

              Kommentar

              • Aftonfalk
                • February 2006
                • 44

                #8
                han dog Honan kort efter honom Samma symptom, fenorna bara försvann på tre dagar! Trots medicinering..

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  byter du 30% vatten i veckan då? hur stort är akvariet, vilket filter och hur många fiskar?
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Aftonfalk
                    • February 2006
                    • 44

                    #10
                    Ursprungligen postat av lenis3
                    byter du 30% vatten i veckan då? hur stort är akvariet, vilket filter och hur många fiskar?
                    jag byter runt 20 % vatten i veckan. Akvariet är på 54 liter och innehåller 5 stora guppys, 4 neontetror, två svärdbärare,två groder, 16 pyttebebisar och tre lite större yngel. Det är ett Juwel akvarium så filtret är också juwel.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...