Ihopklibbade fenor på avelsguppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    Ihopklibbade fenor på avelsguppy

    Mina avelsguppys har fått ihopklibbade fenor... Vad kan jag göra mer än det jag redan har gjort.. varenda fisk i akvariet är viktig för att jag där har nästan hela min tävlingsstam...

    Jag kommer byta vatten och höja tempen... vågar jag ha i jodfritt salt? hur mycket.. det bor förutom guppys clear redräkor i karet.

    Jag misstänker starkt att det är en parasit.. jag har just bytt bottenmaterial och vattnet blev nog väldigt mjukt och förändringen var nog litet väl stor så att en parasit kunde få utlopp. Jag har nyligen fått en ny hanne, kanske var han sjuk?

    Finns det andledning att vara osäker på de andra karen trots att de inte visar symptom?

    De har bott ganska trångt men de skulle få nytt akvarium i helgen.... nu vågar jag inte flytta dem innan de är friska... För flytten kommer väll stressa dem och göra dem mer sårbara??
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    *sitter och gråter i tysthet* varför är igen intresserad av att hjälpa... de blir inte bättre.... de dör..

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      Ursprungligen postat av Triana
      *sitter och gråter i tysthet* varför är igen intresserad av att hjälpa... de blir inte bättre.... de dör..
      inte för att jag vet,men salt brukar att vara dett första,man provar med.
      börja med 1-2 teskedar
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        kollat nitrit ?
        bottenmaterialsbyte stör balansen i akvariet rätt ordentlit.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • sonsam
          • October 2005
          • 101

          #5
          Är alla i akvariet angripna? Det finns ganska bra information på guppysällskapets hemsida.

          Kommentar

          • Cine
            • February 2005
            • 25

            #6
            Hej!

            Ihopklibbade fenor hos guppy brukar ofta vara Costia som är en svaghetsparasit. Den slår ofta till när vattenvärdena ändrats, tex om vattnet blivit mjukare. Att fiskarna går trångt är också en vanlig bidragande orsak. Costia visar sig genom att fenorna klibbar ihop och blir lite mjölkiga i färgen, är det riktigt illa kan hela fisken se lite "mjölkig" ut. Det finns mediciner mot Costia, men jag har aldrig haft något bra resultat med dem. En stor del av fiskarna hinner dö innan medicinen verkat.

            Något som dock alltid hjälper är att höja temperaturen till över 30 grader. Då dör parasiten. Så mitt råd är att du höjer temperaturen till över 30 grader, gärna lite mer, 31 -32 grader i minst tre dygn. Låter brutalt, men det är det som fungerar bäst. Eftersom syrehalten i vattnet sjunker vid så hög temperatur, brukar jag genomlufta vattnet under behandlingstiden, då jag tycker det verkar hjälpa fiskarna att "härda ut". Mata inte. Att ha i lite salt hjälper inte direkt mot Costian, men kan hjälpa mot sekundära infektioner och "följdsjukdomar" Vänta dock gärna med att ha i salt tills efter värmebehandlingen.

            Sen gäller det att ge fiskarna den livsmiljö de behöver, med rätt vattenvärden och utrymme. Sjukdomen kan annars ta om efter ett tag.

            Om dina räkor tål värmebehandlingen kan jag inte svara på, men skulle tro det. Jag har själv värmebehandlat amanoräkor och de tål den temperaturen i vart fall.

            Hoppas du hinner rädda en del av dina fiskar. Jag kollar inte forumet varje dag och har därför inte kunnat ge dig hjälp tidigare!

            Lycka till!

            Cine

            Kommentar

            Arbetssätt...