HJÄLP!! behandla munsvamp med salt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tessan å firrarna
    • March 2006
    • 10

    HJÄLP!! behandla munsvamp med salt??

    å nu har mina platys fått tillbaka sin munsvamp..tusan oxå.. å jag som har 3 black ghost i akvariumet å inte törs behandla med medlet jag har. kan man behandla med salt trots att det inte är vanlig svamp?? isåfall hur mycket salt på 100L.

    Tror ni mina ghost kan riskeras bli drabbade. jag har satt tre platys i karantän som jag misstänker kan ha munsvamp och behandlar dem med medel..vad gör jag med resten??
    Senast redigerad av tessan å firrarna; 16 March 2006, 21:03.
  • tessan å firrarna
    • March 2006
    • 10

    #2
    så många klick men inget svar??

    jaja det fixade sig iallafall. Det har inte visat nått mer tecken på munsvamp och fiskarna jag satt i karantän verkar må bra idag. Eftersom jag hade platsbrist så ahde jag mina platy tillsammans med mina black ghost men det säger väll kanske sig själv att det var en dålig kombination. Så fort det blev mörkt så tror jag ghosten jagade platysarna och jag hittade några döda å ätna på på morgonen. så dom var väll sönder stressade dom stackarna. Men idag har jag fixat ett akvarium till, ett litet endast 11L tyvärr men det är allt jag har så det får duga. lösningen är ju temporär. så nu har jag kört igång det å mina platysar får flytta dit tills jag hittar ett nytt hem åt dom.

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Jag har för mig att det var 1 tesked/50 l vatten.Han jag köper fisk av sa att man kunde tre dubbla dosen med salt men jag tycker det låter mycket,det är inte alla fiskar som gillar salt.Vi lägger alltid i salt vid vattenbyten och och sjukdom.
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • tessan å firrarna
        • March 2006
        • 10

        #4
        okej. du får ursäkta jag är verkligen nybörjare på det här så jag har så många dumma frågor. va är saltet bra för?? tål alla fiskar att man har i salt? jag har en skäggmunsmal, 3 spöken å botier som jag är väldigt rädd om. finns det risk att nån dör??

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Inga problem,vi är också väldigt nya på detta.Våra botier och malar klarar salt vet ej hur det är med spöken det ända jag kan säga att spöken är känsliga överhuvud taget om jag har uppfattat det rätt.
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • tessan å firrarna
            • March 2006
            • 10

            #6
            ja jag ahr förttått att spökena är mycket känsliga.. jag törs inte ha i nått salt. jag väntar å ser hur det ser ut i akvariet nu när platysarna har flyttat ut. alla ser pigga å krya ut än så länge.

            Kommentar

            Arbetssätt...