Sjukt nervösa fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tbni
    • November 2005
    • 83

    Sjukt nervösa fiskar.

    Mina fiskar har blivit rejält skygga på sista tiden. Det räcker med att jag kommer för nära glaset eller flyttar på lys-armaturen för att de ska paniksimma iväg. Värst drabbade är mina bolivianska fjärilsciklider. Dom tappar verkligen all sin färg, blir bleka samt får stora svarta fläckor på kroppen.

    Någon som vet vad detta kan bero på?

    Mycket tacksam för svar.
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Ursprungligen postat av tbni
    Mina fiskar har blivit rejält skygga på sista tiden. Det räcker med att jag kommer för nära glaset eller flyttar på lys-armaturen för att de ska paniksimma iväg. Värst drabbade är mina bolivianska fjärilsciklider. Dom tappar verkligen all sin färg, blir bleka samt får stora svarta fläckor på kroppen.

    Någon som vet vad detta kan bero på?

    Mycket tacksam för svar.
    har du medel i vatten som förebygger stress?
    Räkbiten


    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ofta dåligt vatten, vad har du för värden.
      Början till förgiftning.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • tbni
        • November 2005
        • 83

        #4
        Kramfors.

        Misstänkte det. Har tyvärr inget nitrittest hemma.

        Skall jag göra ett 50% vattenbyte och tillsätta nitrivec i förebyggande syfte?

        Det som e skumt e att mina ottosar inte alls verkar vara nervösa.
        Senast redigerad av tbni; 13 March 2006, 18:48.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Du kan göra ett 30 % byte och se om det blir bättre.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • tbni
            • November 2005
            • 83

            #6
            Ok. Gjort.

            Skall åka till zoobutiken imorrn och inskaffa test.

            Tack för svaret.

            Kommentar

            • tbni
              • November 2005
              • 83

              #7
              Ok. Nu har det gått en månad. Inga fiskar har dött eller haft nå synliga sjukdomar. Likväl så kvarstår problemet.

              Mina bolivianska fjärilciklider, guldtetror och siamesiska algätare har det värst. Rädda för allt och alla. Skulle jag ta och köra ett varv med algskrapan så säckar hälften ihop och ser ut att dö vilken sekund som hellst. De enda av mina invånare som inte verkar bry sig överhuvudtaget är mina amanoräkor och otocinclus.

              Har följande vattenvärden:

              PH: ca 7.5-8.0
              KH: 6
              Nitrit: Inget

              Vad kan det vara för fel? Börjar allvarligt tröttna på mina fiskar nu . Kör 40%-50% vattenbytte varje vecka och göder med PMDD, Seachem Flourish Excel och Söchting Carbonator (CO2 tillförsel). Vilket jag har gjort sedan starten av akvariet. Bolivianerna har varit med mig sen vecka 2 och det är nu den senaste månaden dom har varit så här. Så trist...

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hej
                hur har du det med växter och gömställen?

                mina guramis har blivit riktigt nervösa, tror det beror på att det inte finns några flytväxter kvar längre, dvs de har ingenstans att simma om de vill dra sig undan.

                kanske har du för ljust i akvariet?
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • sunkan aspidoras
                  • June 2005
                  • 925

                  #9
                  Ursprungligen postat av tbni
                  Mina fiskar har blivit rejält skygga på sista tiden. Det räcker med att jag kommer för nära glaset eller flyttar på lys-armaturen för att de ska paniksimma iväg. Värst drabbade är mina bolivianska fjärilsciklider. Dom tappar verkligen all sin färg, blir bleka samt får stora svarta fläckor på kroppen.

                  Någon som vet vad detta kan bero på?

                  Mycket tacksam för svar.
                  Smygande förgiftning ger dessa symtom! kan vara giftig akvariedekoration och då måste den bort och sen filtrera vattnet med carbonfilter, eller för hög koppar o klorhalt (i såfall använd dubbel dos aqutan) eller att du har använt utrustning med rester av rengöringsmedel på...

                  Kommentar

                  • tbni
                    • November 2005
                    • 83

                    #10
                    lenis3 - Ja det finns massor med gömställen. Kör växtakvarium och sist jag bytte vatten fick jag lov att ta rensa ur en hink med växtmaterial för att det ens skulle finnas någon yta att simma på .

                    Intressant att du nämner det där med ljuset. Har nämligen en extra ljusramp på med ett grolux rör (utan reflektor). Kanske kan vara det som spökar? Skall ta och stänga av det dom kommande dagarna och se om det gör någon skillnad. Har dock för mig att det var så här innan jag satt dit den nya lysrampen.

                    sunkan aspidoras - Det enda jag har i akvariet är tre rötter och de har varit i sen i november förra året. Sen dussintals med växter. Klor har jag definitivt inte då min vattenkälla är fri från klor, men använder ändock Aquatan för att vara på den säkra sidan.

                    Det enda jag skulle kunna komma på med rester av rengöringsmedel är de få ggr jag har gjort rent täckglasen med ättiksprit... men dom har jag inte ens över och har inte haft det på ett bra tag... hmm...

                    Skall iaf ta och släcka ner ena lampan och se om det gör någon skillnad.

                    Tack för svaren.

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      pröva det med lampan.. berätta gärna hur det går, det kanske är samma problem här nu när jag läser ditt inlägg. Jag satte också nyligen in ett extra rör med starkt gult ljus.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • sunkan aspidoras
                        • June 2005
                        • 925

                        #12
                        inge klor ? då finns det kanske ännu större risk att vattnet inehåller nåt olämpligt?

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                          inge klor ? då finns det kanske ännu större risk att vattnet inehåller nåt olämpligt?
                          skulle gissa att personen ifråga har egen brunn och det vattnet ska testas då och ibland för bl.a bakterier.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • tbni
                            • November 2005
                            • 83

                            #14
                            Nej det är kommunalt dricksvatten.

                            Har släckt ner ena rampen nu men problemen kvarstår. En av cikliderna är så pass mörk och rör sig inte ur fläcken så jag bara väntar på att den ska bli sämre och ge upp.

                            Tror inte det är några kemikalier i vattnet då inte alla fiskar är drabbade. Ottosarna som skall vara rejält känsliga för förändringar i vattnet bryr sig inte överhuvudtaget.

                            Gaah, blir galen på det här.

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              Ursprungligen postat av tbni
                              Tror inte det är några kemikalier i vattnet då inte alla fiskar är drabbade.
                              fiskar är olika känsliga och reagerar olika.

                              har du nån inredning utöver det vanliga, växter sten grus sand rötter
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...