Sjukt nervösa fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Kan du ha för höga halter av nitrat? Du kör ju med en massa gödning...
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • tbni
      • November 2005
      • 83

      #17
      Raven - Sant, men vad jag vet om Otocinclus är att de är speciellt känsliga för kemikalier och nitrit/nitrat/ammonium, men de verkar helt odrabbade.

      Nej, ingenting. Finns bild på mitt akvarium här:



      batski - Tveksamt att det skulle vara en förhöjning av nitrat. Kör PMDD en gång i veckan och byter ca 50% av vattnet och har gjort så långt innan dessa problem startade.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #18
        hur är det med rörelser framför akvariet ?
        om du är där typ 3ggr per dag kan det va rörelserna som skrämmer.

        ps, frigolit brukar man bara ha under helglasakvarier
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • tbni
          • November 2005
          • 83

          #19
          Inte mycket rörelser i den delen av rummet. Och om det är rörelser som skrämmer dom så borde dom ju ha varit rädda från dag ett?

          Jasså? Ajja, lite försent att ta bort frigoliten nu . Va snäll nu, detta e trots allt mitt första akvarium .

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av tbni
            Inte mycket rörelser i den delen av rummet. Och om det är rörelser som skrämmer dom så borde dom ju ha varit rädda från dag ett?
            Det tror jag inte. De var nog vana vid ganska mycket rörelse hela dagarna i akvariebutiken. Sen blev det lugnt hemma hos dig och de har vant sig vid det. Nu när något plötsligt stör lugnet blir de skrämda.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • sunkan aspidoras
              • June 2005
              • 925

              #21
              om det var jag skulle jag göra ett delvattenbyte och tillsätta dubbel dos aqutan!

              Kommentar

              • IaMtHeJoKe
                • November 2005
                • 416

                #22
                Jag läste att ljus sand kan göra att fiskarna blir strässade och rädda. det kanske inte är sant men de kanske kan vara det ? iaf ett litet tips

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Ursprungligen postat av joakimboy
                  Jag läste att ljus sand kan göra att fiskarna blir strässade och rädda.

                  om du kollar här ser du att sanden inte är sådär jätteljus så de tror ja själv inte är problemet i detta fallet.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av joakimboy
                    Jag läste att ljus sand kan göra att fiskarna blir strässade och rädda. det kanske inte är sant men de kanske kan vara det ? iaf ett litet tips
                    Det beror på vad det är för fiskar. Många av de fiskarna som vi håller i akvarium kommer från regnskogsmiljöer där botten är mörk, men det finns även fiskar som lever i klara vatten över ljus sand.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • tbni
                      • November 2005
                      • 83

                      #25
                      Tack för att ni tar er tid och svarar.

                      Iaf. batski, "Det tror jag inte. De var nog vana vid ganska mycket rörelse hela dagarna i akvariebutiken. Sen blev det lugnt hemma hos dig och de har vant sig vid det. Nu när något plötsligt stör lugnet blir de skrämda."

                      Men om dom nu kan hantera all rörelse i zoobutiken och vänja sig vid det så borde ju den stress fiskarna nu visar hos mig gått över för veckor sedan då de har haft tid att vänja sig vid mina nya (om några) rörelser i rummet.

                      Haft detta problem konstant i över en månad nu.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av tbni
                        Men om dom nu kan hantera all rörelse i zoobutiken och vänja sig vid det så borde ju den stress fiskarna nu visar hos mig gått över för veckor sedan då de har haft tid att vänja sig vid mina nya (om några) rörelser i rummet.
                        Grejen är att i akvariebutiken är rörelsen nästan konstant så de bryr sig inte om den. Hos dig då det annars är helt lugnt kommer rörelsen plötsligt och de blir skrämda.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • tbni
                          • November 2005
                          • 83

                          #27
                          Det e ju inte så att jag springer fram och skrämmer fisken så fort jag kommer in i vardagsrummet. Och grejen är den att fiskarna är rädda precis hela tiden. Det är inte så att jag skrämmer dom med en plötsligt rörelse och sen blir allt bra sen efter ett tag. Tvärtom.

                          Det har varit samma rörelser här inne som alltid. Och 2 av mina 4 ciklider är konstant missfärgade. Dvs svartrandiga/fläckiga och ligger och trycker bakom vänstra roten precis hela tiden.

                          Förrut har jag kunnat köra loss med algskrapan, totalt göra om i akvariet i samband med vattenbyte och mata dom utan några som hellst problem. Att mata fiskarna nu görs mycket försiktigt och det tar någon minut innan fiskarna vågar visa sig och ta maten. Om jag sitter kvar i fåtöljen och tittar på dom så hinner all mat falla ner på botten. Algskrapan är bara att glömma, det får cikliderna att se så sjukt äckliga ut så att det e skrämmande.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #28
                            vissa av grejjerna har varit uppe tidigare men skriver upp allt jag kan tänka på som påverkar.

                            är rötterna hårda eller mjuka ?
                            mjuka rötter är dåliga rötter då det är tecken på att dom ruttnar, yttersta ytan kan dock va något mjukare utan problem.

                            hur länge har du tänt ?

                            hur mörkt är det när lyset är släckt ?
                            blir ju ljusare och ljusare nu.

                            när rengjordes filtersystemet ?

                            va har du för filtersystem ?

                            bytt lysrör nyligen ?

                            bytt mat ?

                            nån pump som väsnas ?

                            spelas musik eller andra vibrationer typ vägbygge precis utanför ?

                            vad använder du för slang vid vattenbyte ?
                            trädgårdslangar kan till exempel va antimögelbehandlade och då kommer det ner gift vid vattenbyte.

                            har du folie i ljusrampen ?

                            täckglas som vibrerar ?

                            låter du vattnet rinna en stund innan du gör vattenbyte ?

                            har du nya rör i huset ?

                            använder du varmvatten vid byte ?

                            får man fråga vilken stad du bor i ?
                            vattenverken har ibland information om vattnet på sin hemsida.

                            nån annan inredning som kan störa ?

                            har du doppvärmare och är den 110% tät ?
                            en otät doppvärmare kan läcka ström som påverkar fiskarna negativt.

                            hur gammal är ljusrampen ?
                            även ljusrampen kan läcka ström.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • cobra
                              • December 2004
                              • 1743

                              #29
                              spelas musik eller andra vibrationer typ vägbygge precis utanför ?
                              Å jag som bor ovanpå en nattklubb precis vid E6:an hmm därför fiskarna är lite konstiga då...
                              Fotosidan.se

                              Kommentar

                              • tbni
                                • November 2005
                                • 83

                                #30
                                vissa av grejjerna har varit uppe tidigare men skriver upp allt jag kan tänka på som påverkar.

                                är rötterna hårda eller mjuka ?
                                mjuka rötter är dåliga rötter då det är tecken på att dom ruttnar, yttersta ytan kan dock va något mjukare utan problem.

                                Rötterna är hårda, inga tecken på ruttning. Färgar dock fortfarande av sig. Tar 5-6 dagar för att vattnet skall bli gult.

                                hur länge har du tänt ?

                                10 timmar.

                                hur mörkt är det när lyset är släckt ?
                                blir ju ljusare och ljusare nu.

                                Är uppe sent på kvällarna så det är "mysbelysning" på till allt från tolv till två på natten. Värt att nämnas är att det alltid varit så för fiskarna och de har inte reagerat tidigare. Det är svart som natten i karet.

                                när rengjordes filtersystemet ?

                                För någon vecka sedan. Var knappt nå skit i det överhuvudtaget. Dock är gruset rejält smutsigt.

                                va har du för filtersystem ?

                                Fluval 4+

                                bytt lysrör nyligen ?

                                Ja och nej. Har alltid haft 2x30w Aquastar med reflektorer. Köpte för någon månad sedan ännu en armatur med 1x20w Grolux (utan reflektor). Har dock, som tidigare nämnts, tagit bort den nu och avvaktar ifall den kan ha något med detta att göra.

                                bytt mat ?

                                Ja och nej här också. Har alltid kört flingfoder, men har även gett dom vita mygglarver och räkmix. Dock har jag inte gett dom larver eller räkmix på ett bra tag nu (veckor).

                                nån pump som väsnas ?

                                Nej. Den är tyst.

                                spelas musik eller andra vibrationer typ vägbygge precis utanför ?

                                Nej spelas mycket lite musik. Små vibrationer kommer och går säkerligen då jag bor mitt i centrum. Det har dock inte varit några problem tidigare. Har tidigare varit vägbygge utanför men det var långt innan dessa problem uppstod och dom brydde sig inte nått då.

                                vad använder du för slang vid vattenbyte ?
                                trädgårdslangar kan till exempel va antimögelbehandlade och då kommer det ner gift vid vattenbyte.

                                Sera slamhävert och hinkar som enbart används till akvariet.

                                har du folie i ljusrampen ?

                                Reflektorer av metall har jag.

                                täckglas som vibrerar ?

                                Nix. På senaste tid har jag kört utan täckglas då båda lysramperna har täckt hela akvariet.

                                låter du vattnet rinna en stund innan du gör vattenbyte ?

                                Japp.

                                har du nya rör i huset ?

                                Vad menar du? Om jag nyss har bytt eller om de jag har nu är "gamla"? Vet att det inte nyligen har installerats nå nya rör men om dom är farligt gamla vet jag inte.

                                använder du varmvatten vid byte ?

                                Runt 20 grader skulle jag gissa på. Temp i akvariet ligger på 25.

                                får man fråga vilken stad du bor i ?
                                vattenverken har ibland information om vattnet på sin hemsida.

                                Mora, länk till vattenverket (Risets) som e kopplat till mitt boende:



                                nån annan inredning som kan störa ?

                                En skiffersten som e så liten att den kostade 1kr i handeln kanske?

                                har du doppvärmare och är den 110% tät ?
                                en otät doppvärmare kan läcka ström som påverkar fiskarna negativt.

                                Vad jag vet så har jag inte åkt på någon stöt.

                                hur gammal är ljusrampen ?
                                även ljusrampen kan läcka ström.

                                Allt införskaffat nytt Nov -05.

                                Tack för alla frågorna. Kom på en sak medans jag svarade på dom. Ungefär samtidigt som allt detta började så åkte jag på en vit hinna vid ytan. Ökade därefter cirkulationen och har inte haft några problem med någon hinna sen dess. Vet ej om detta kan ha nått att göra med de problem jag har nu...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...