Vill slippa prickar i nya akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laertes
    • January 2003
    • 122

    Vill slippa prickar i nya akvariet!

    Hej alla
    Har just nu vita prickar på mina fiskar i mitt lilla akvarium. Håller på att starta upp ett nytt 110 liters, det borde vara körklart för fisk om en vecka. Jag har märkt att den första behandlingen inte bet på prickarna, så nu håller jag på att höja temperaturen och börjar om på nytt med medicinen.
    Ska jag behålla de sjuka fiskarna i det lilla tills de verkar symtomfria och i stället använda det nya akvariet som karantän för lite nya fiskar?
    Hade tänkt använda av det gamla vattnet i det nya akvariet, ska jag strunta i det så länge fiskarna där är sjuka? Hänger sjukan med i växterna också?

    Tacksam för svar
    Åsa
    Hälsn
    Åsa
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Sjukdomen du pratar om är parasiter. De finns på fiskarna och som larver i gruset. Att använda vattnet tror jag inte är någon fara. Men det är kanske dumt att chansa. När du medicinerar så försök att sprida medicinen längs botten. Den tar larverna inte parasiterna. Parasiterna ramlar av av sig själv efter ett tag.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • petruswang
      • January 2003
      • 327

      #3
      Använd inte vattnet. Riskerna är större än förtjänsterna. Köp istället bakterieflora på flaska om du vill påskynda nya akvariet.

      Kommentar

      • Laertes
        • January 2003
        • 122

        #4
        Jag var ju dum nog att sätta ner de nya växterna i det lilla akvariet. Om jag sköljer av dem nog måste det väl vara ok att sätta dem i det nya? (hoppas, hoppas!)

        Undrar
        Åsa
        Hälsn
        Åsa

        Kommentar

        • petruswang
          • January 2003
          • 327

          #5
          Hej,

          Så länge du har sjuka fiskar i akvariet bör du inte ta något därifrån. När du har behandlat färdigt, och överlevande fiskar har varit friska en tid, då ska det inte vara någon risk.

          Mvh/Petrus

          Kommentar

          • Silverpsycho
            • January 2003
            • 36

            #6
            En fråga!
            Det näms att man ska försöka sprida medicinen längs botten, hur menas då? Själv håller jag på att behandla med Protozin mot just vita prickar och det är ju en flytande medicin.
            Ska man röra om lite i botten för att "nå" ner till alla parasit- larver eller????

            Jag ser ingen förbättring (är inne på andra dagen), men jag har bara hält i medicinen uppe vid ytan.
            /A

            Kommentar

            • petruswang
              • January 2003
              • 327

              #7
              Flytande medicin mot prick blandas upp i vattnet. Se till att det är lite cirkulation i vattnet så "löser det sig själv". Det kommer även spridas ner i gruset.

              Jag brukar blanda ut medicinen i lite vatten innan jag häller ner det. Så ingen fisk råkar simma in i koncentrerad medicin/gift.

              Kommentar

              Arbetssätt...