Hjälp! Mask i mina koiar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Clas
    • March 2006
    • 4

Hjälp! Mask i mina koiar!

För några månader sedan upptäckte jag fullt med mask i min akvariepump. Dom var lite under 1 cm långa och vita. Jag bestämde mig för att ta det säkra före det osäkra och "sanerade" akvarieinredningen med kokande vatten och lät allt stå i minusgrader efteråt. Jag är medveten om att detta inte är så bra, men jag gjorde det för som jag hoppades; bli av med masken. Efter denna omständiga procedur startade jag om akvariet och såg mina två koi-karpar inte verkade vara besvärade. Mina teorier flödade: Under sommaren lever fiskarna ute i damm med mälarvatten i. Mask som från Mälaren kan ha kommit in i dammen, kan har ätits upp av fiskarna. När fiskarna sedan blivit intagna under hösten har dom burit med sig masken som dom sedan skitit ut...
    Igår fann jag återigen mask i akvariet och nu vet jag inte vad jag ska göra! Masken finns helt klart inne i fiskarna!

Kan man avmaska fiskar?
    Är det någon som vet vilken mask det är frågan om?
    Kan masken smitta till människor?
    Jag är väldigt tacksam för tips!

/Clas
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Har dina fiskar gått i mälarvatten har de sannolikt parasiter, men maskarna i din pump är troligen INTE parasiter, utan troligen äter de skiten i filtret. Det finns inga maskar som lever fritt ute (som i ditt filter), och fortsätter leva i fiskens mage. Fisken kan skita ut parasiter ur tarmen, men de dör på en dag eller så när de kommit ut ur tarmsystemet.

Men som sagt, har dina fiskar gått i vatten direkt ur mälaren, då har de troligen lite parasiter, och om du vill kan du ju ge dem medicin mot invärtes parasiter.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Clas
      • March 2006
      • 4

Invärtes...

Helt klart är att maskarna finns i/på fisken...

Kommentar

• lenis3
        • June 2004
        • 2254

det finns avmaskningsmedel som kan användas på fiskar, fast först måste du nog bestämma exakt vad det är för mask.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

Kommentar

• NiXoN
          • December 2003
          • 2068

Jag fuderar lite på om det inte är vanliga nematoder, och dom är helt ofarliga.
          Beskrivningen stämmer överens med dom små rackarna man kan ha simmande i burken ibland. Så om dom är tunna vita och simmar ringlande så är det troligen helt ofarligt.

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

Är det inte nematoder så ta kontakt med SVA, 751 89 UPPSALA, tel: 018-67 40 00 och fråga.
            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...