vita prickar!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jossefine
    • February 2006
    • 97

    vita prickar!!

    nu idag upptäckte jag att jag hade påmina yngel vita prickar8blackmolly) kollade de vuxna men hittade inga men på en silver molly va där massa prickar.. hur ska jag göra för o rädda dem!!!1
  • maricici
    • March 2006
    • 303

    #2
    Min erfarenhet

    eSHa Exit är en bra medicin som botar både vita prick och sammetssjukan. Medicin mot sjukdomar måste sättas in fort och det svåra är att man lätt kan förväxla sjukdomar i början av sjukdomsstadiet, inspektera därför fiskarna varje dag och se om dom blir bättre, blir dom inte friska inom dom medicindagar som anges på förpackningen har du förmodligen gissat på fel sjukdom och får börja om. Titta efter andra symtom (prickar på fenor som inte sprider sig kan vara svamp, luddiga eller smetiga fläckar kan vara svamp, blödningar under huden kan vara bakterier osv) Ta upp fisken i håv och inspektera gör man bara i undatagsfall, om man måste titta nära på något (svampbeläggning eller hålsjuka?) eller om fisken gömmer sig.
    Ge vitamintillskott medan du medicinerar för att stärka immunförsvaret och bota bristsjukdomar efter ev tarmparasiters framfart.

    Karantänsakvarium innebär ett stressmoment och ska bara användas till mycket sjuka fiskar som behöver extra stark medicin eller saltbad.

    När din fisk blivit frisk: Gör bara ett delvattenbyte vid behov, ett helvattenbyte kan i värsta fall ta död på den redan av medicin hårt angripna nyttobakteriefloran och det innebär att en ännu svag firre utsätts för stark stress. Ge vitaminberikat foder ett par dagar till om du känner för det.

    Idag gör jag mina helvattenbyten, en vecka efter avslutad medicinkur, och funderar på vad som kan vara orsaken till dom fransiga fenorna som inte har med min sjuka Molly att göra.
    Själv tror jag på försämrad vattenkvalitet - någonstans.
    Senast redigerad av maricici; 19 March 2006, 15:48.
    I
    MY

    Kommentar

    • laerni
      • October 2005
      • 1046

      #3
      Ursprungligen postat av maricici
      Karantänsakvarium innebär ett stressmoment och ska bara användas till mycket sjuka fiskar som behöver extra stark medicin eller saltbad.
      Jaha! Jag använder mitt karantänakvarium enbart vid nyinköp av fiskar och växter, alla nyinköp får tillbringa minst 3 veckor där! Detta har gjort att jag under mer än 30 år aldrig fått in parasiter eller ifusionsdjur som Ichthyophthirius multitifiliis (vita pricksjukan) eller någon annan av dessa akvariehobbyistens gissel
      Andra smittsamma sjukdomar som kan uppstå behandlas givetvis i det akvarium där sjukdomen påträffats!
      Lasse

      Min Zoon

      Bilder på Diskusyngel mm:
      http://www.laerni.dk/rubin.htm
      Nytaget på Diskusfröna
      http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

      De senaste
      http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

      Kommentar

      • maricici
        • March 2006
        • 303

        #4
        Ursprungligen postat av laerni
        Jaha! Jag använder mitt karantänakvarium enbart vid nyinköp av fiskar och växter, alla nyinköp får tillbringa minst 3 veckor där! Detta har gjort att jag under mer än 30 år aldrig fått in parasiter eller ifusionsdjur som Ichthyophthirius multitifiliis (vita pricksjukan) eller någon annan av dessa akvariehobbyistens gissel
        Andra smittsamma sjukdomar som kan uppstå behandlas givetvis i det akvarium där sjukdomen påträffats!
        Det är ju att föredra framför medicinering i förebyggande som rekommenderas av vissa tillverkare i vart fall.
        Tackar för tipset om karantänsakvarium, jag har aldrig råkat ut för det förr men den här gången hade ett gäng mollys sluppit igenom kontrollen på zoo och en bar hem någon smitta som det var en hel vetenskap att bli av med.
        I
        MY

        Kommentar

        Arbetssätt...