"Sjöborre" i häcken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    "Sjöborre" i häcken

    Ja, jag fortsätter på min tråd om scalarerna som har något som ser ut som en utväxt i analöppningen. Nu när jag själv vet hur det ser ut så är det nåt rosarött som hänger ut som är taggigt, typ som en sjöborre. Seriöst, jag har aldrig sett eller hört talas om något liknande. Det ser jättevasst ut. På honan är det väldigt mycket och på hanen typ två små taggar. Detta åker in när fiskarna blir stressade av något men kommer ut igen så fort de lugnar ner sig.
    Jag vill verkligen veta vad det är! Fiskarnas ägare är nog också rätt intresserad.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hej
    låter som camallanus. Jag har själv haft det /har.

    Sök på camallanus här på zoopet eller sök på google så kommer du till en riktigt bra sida om just camallanus.

    finns ingen riktig bra medicin mot det i Sverige, medicinen som finns måste man medicinera totalt ett år.

    Mycket smittsamt, så om en fisk har det har alla det.

    Lena Maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • zlatankomplex
      • May 2005
      • 44

      #3
      "låter som camallanus. Jag har själv haft det /har."

      oj då gör det ont, kan ju vara lite jobbigt för familjen om det är smittsamt.

      Hur får fiskarna det är det ett virus eller parasiter

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hehe
        kanske ska förtydliga att inte JAG hade utan fiskarna :P

        det är en mask, och det är honmasken man ser som hänger från analen. hon släpper ägg som andra fiskar äter och alla blir smittade!
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Tack! Det låter som det. Scalarerna är tyvärr döda nu. Synd, det var ett par som la ägg och allt...
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            håll koll på övriga fiskar.. de har nog fått i sig ägg av masken.. fiskarna klarar sig ett tag, men när man kan se flera maskar är förmodligen fisken steril.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            Arbetssätt...