Platys med insjunken mage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • porlas
    • January 2006
    • 29

    Platys med insjunken mage

    Skulle behöva råd ang mina platys. Ett par av mina platy har insjunken mage . Vad kan det vara? Har i dagarna, efter råd från zooaffär, börjat ge dem röda mygglarver. Alla har sett ut att äta när jag ger dem, så tror inte att det är svält.
    Någon som vet vad det kan vara?

    MVH Porlas
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan inte svara på din fråga om insjuken mage men tänkte påpeka att röda mygglarver ska man va ytterst försiktig med då det är mycket kraftigt allergiframkallande.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • porlas
      • January 2006
      • 29

      #3
      Är det allergiframkallande för fisken?? Trodde det de för oss

      MVH Porlas

      Kommentar

      • MarionM
        • February 2006
        • 43

        #4
        Hejsan!
        Jag hade för ett tag sen samma problem, och det visade sig att de faktiskt fick för lite mat. Platys vill ha mat med mycket grönt innehåll. Dessutom är de inga direkta snabbätare. Jag vet inte vad du har för andra fiskar, men en del äter ju väldigt snabbt, vilket kan göra att platysarna helt enkelt inte hinner tillgodogöra sig tillräckligt mycket. Mitt råd är därför att du som tillägg skaffar fodertabletter med mycket vegetabiliskt innehåll och fäster en eller en halv per dag på akvarieglaset, så att de i lugn och ro hinner äta. Om du har många fiskar och vissa är glupskare, kan ju tabletten delas och sättas fast en bit ifrån varann. Jag har förstått att mat som röda mygglarver inte tas upp ordentligt i tarmarna hos platys, eftersom de i störst utsträckning är herbivorer, utan går rätt igenom. Hoppas det löser sig!

        Kommentar

        • porlas
          • January 2006
          • 29

          #5
          Tack för ditt svar. Ska testa detta och se om det hjälper.

          Kommentar

          Arbetssätt...