Gravid guppy ligger på sidan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elaaa
    • February 2006
    • 62

    #16
    kan jag köpa medicinen nu eller är det försent?
    Elin

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #17
      Ursprungligen postat av elaaa
      vad ska jag göra?!
      elaaa! Det är jättesvårt när ens fiskar blir sjuka. Man vill så gärna göra dom friska igen, men tyvärr går inte det alltid.

      När det blir så så är den bästa tjänst man kan göra dom att göra slut på deras lidande, innan det blir ännu värre...

      Det är bara du som ser fisken och ser om det verkar omöjligt att den blir frisk, som du beskriver det så tror jag inte den har någon chans utan du förlänger bara pinan. Jag har fått avliva min älsklingsfisk för någon vecka sedan...

      Jag tog upp henne, la henne i ett mjukt tygstycke och slog henne i tvättställen... Man kan också ta en hammare. Några skär eller klipper huvudet av fisken, men det klarar inte jag...

      Hoppas du har ork att göra detta för din fisk...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • elaaa
        • February 2006
        • 62

        #18
        nej!!
        kan man inte spola ner den?..jag klarar det inte..men jag vet att de3n är med barn för när vi köpte den så var den liite tjock och dom sa att den var med barn..och sen blev den tjockare och tjockare
        Elin

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #19
          I det stadiet du är så är det försent, sen så är medicinen rejält dyr i jämförelse till fisken, du kan säkert få 20 guppyn för en behandlingskur med octozin.
          Du bör även läsapå lite om allmän skötsel då denhär sjukdomen brukar koma igång vid dåliga vattenvärden.

          Kommentar

          • elaaa
            • February 2006
            • 62

            #20
            men kan jag spola ner den?
            Elin

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #21
              Ursprungligen postat av elaaa
              nej!!
              kan man inte spola ner den?..jag klarar det inte..men jag vet att de3n är med barn för när vi köpte den så var den liite tjock och dom sa att den var med barn..och sen blev den tjockare och tjockare
              Om du spolar ner den, elaaa, kommer den att dö en långsam död i skräck. Tänk dig själv att åka ner i avloppet i iskallt vatten!

              Har du inga föräldrar eller storasyskon hemma som kan hjälpa dig? Eller någon granne el.dyl, som inte känner fisken?

              Ligger hon på sidan och fjällen står ut så mår hon verkligen inte bra!
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • elaaa
                • February 2006
                • 62

                #22
                men tänk om hon bara ska föda..så mycket utstående fjäll har den inte..men utstående ögon..*snyfft* JAG VILL INTE!!!!!!!!!!!!!!
                Elin

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #23
                  Ursprungligen postat av elaaa
                  men tänk om hon bara ska föda..så mycket utstående fjäll har den inte..men utstående ögon..*snyfft* JAG VILL INTE!!!!!!!!!!!!!!
                  Jag vet, det gör jätteont i hjärtat och känns läskigt! Men ligger hon bara på sidan? Simmar hon? En guppy som ska föda brukar simma oroligt, stå stilla bland växterna och sedan simma igen... Jag har aldrig hört någon ligga på sidan om det inte var väldigt illa...

                  En av mina guppyhonor ynglade igår, efter att i en dryg vecka mått dåligt. Stått bland växterna, simmat lite och sedan stått stilla igen. Hon såg ut som om hon svalt en stenkula!

                  Jag följde oroligt hur hon mådde och var beredd att ta upp och avliva henne om hon hade verkat må riktigt dåligt. Men igår fick hon äntligen sina yngel!

                  Är du ensam hemma? Är det ingen som kan hjälpa dig? När kommer din familj hem? Du har ingen tuff kompis som kan hjälpa dig? Det är just nu den bästa tjänst du kan göra din fisk... tyvärr...
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • elaaa
                    • February 2006
                    • 62

                    #24
                    jag låter den vara i några dagar och så byter jag vatten..ok?
                    Elin

                    Kommentar

                    • elaaa
                      • February 2006
                      • 62

                      #25
                      hon simma rinte på sidan längre..men simmar sådär oroligt som du skrev..stannar..m.m men hon har utstående ögon o liite utstående fjäll!
                      Elin

                      Kommentar

                      • elaaa
                        • February 2006
                        • 62

                        #26
                        föder dom genom analet eller genom munnen?
                        Elin

                        Kommentar

                        • elaaa
                          • February 2006
                          • 62

                          #27
                          men jag vet inte om hon har bukvattensot eller itne så jag vågar inte lägga tillbaka henne i akvariumet
                          Elin

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #28
                            Ursprungligen postat av elaaa
                            hon simma rinte på sidan längre..men simmar sådär oroligt som du skrev..stannar..m.m men hon har utstående ögon o liite utstående fjäll!
                            Om hon simmar och är upprätt så kan du avvakta lite. Ha i lite salt i vattnet, brukar hjälpa om hon har svårt att föda, hur mycket beror på hur stor bytta hon är i.
                            Det får inte vara för kallt vatten heller. Du kanske kan ställa den framför ett element och känna efter så det inte blir för varmt!
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • elaaa
                              • February 2006
                              • 62

                              #29
                              hon simmar iallafall!:|
                              Elin

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av elaaa
                                men kan jag spola ner den?
                                NEJ!!!!

                                En fisk som spolas ner levande går en långsam och plågsam död tillmötes.

                                Jag vet att det är jättejobbigt att ge dem dödshjälp, men du måste klara av det för hennes egen skull! Ta upp henne och lägg henne i ett tyg så du inte ser henne (bara var hon ligger) och slå hårt med en hammare mot hela kroppen. Det går väldigt fort och även om det kan kännas brutalt så är det oändligt mycket snällare mot henne än att spola ner henne.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...