HJäLP NITRITförgiftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #31
    Och hur kan jag vara säker på att du är en erfaren akvarist då?
    Och hur i helskotta kan man dra likhetstecken mellan erfaren och kunnig/ duktig. Jag vet folk som har haft akvarium i 40 år utan att ha en aning om vad nitrit är. Erfaren tror jag nog att jag är med 20 år akvaristik bakom mig. Men kunnig trodde jag mig bara vara till den dagen jag började arbeta som akvarietekniker. Nu vet jag att det finns så otroligt mycket mer kvar att lära än vad jag redan kan.


    så om jag nu tar mig till akvarieaffären i morgon, vad ska jag inhandla? Vad är det för bra test som är tillförlitligt och ska jag köpa mer nitrivec och även toxivec om det skulle behövas?
    Att du behöver ett pålitligt nitrittest är det nog ingen som är oense om.
    Om du behöver toxivec/nitrivec vet du inte förrän du mätt nitrithalten. Men en sak är säker, filtergegg från ett redan inkört akvarium är bättre och det har din handlare gott om.
    MVH
    Magnus
    Senast redigerad av Tropfrog; 04 March 2006, 16:48.
    min zoon

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #32
      Utvecklingen går dit att snart behöver man bara kunna pytsa i någon kemikalie.
      Använd zeolit i ett rejält filter och bygg ett anaerobt filter i en stor tunna på golvet med växter så slipper ni ammoniak,nitrit,nitrat.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Ursprungligen postat av helen_wigh
        så om jag nu tar mig till akvarieaffären i morgon, vad ska jag inhandla? Vad är det för bra test som är tillförlitligt och ska jag köpa mer nitrivec och även toxivec om det skulle behövas?
        JBL:s tester tycker jag är mycket bra. Tillförlitliga och lättlästa. Men det finns andra märken som funkar.

        Har du möjlighet att köpa Denitrol istället för Nitrivec så gör det. Toxivec har jag ingen egen erfarenhet av, men det ska dra ner nitriten.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Och hur i helskotta kan man dra likhetstecken mellan erfaren och kunnig/ duktig. Jag vet folk som har haft akvarium i 40 år utan att ha en aning om vad nitrit är.
          Jag håller helt med dig. Erfaren och kunnig är inte samma sak. Men det var faktiskt du som först använde ordet erfaren.

          Så här skrev du: "Så din källa var på engelska och han var en erfaren akvarist. Vad bra, men säg mig, hur kan du veta att han är erfaren"

          Jag jag bara hakade på använde samma ord som du och sköjade lite.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #35
            Så du säger det.....Då går vi tillbaka i tråden och kollar:

            Jag har själv aldrig råkat ut för en nitritspik, men har lärt mig av flera erfarna akvarister att man ska göra upprepade vattenbyten tills man inte har mätbara nitritnivåer.
            Det var inte bara en engelsk erfaren akvarist utan tydligen flera . I vilket fall var det du som använde ordet erfaren först, fast då i plural. Inte för att det kvittar

            Utvecklingen går dit att snart behöver man bara kunna pytsa i någon kemikalie.
            Använd zeolit i ett rejält filter och bygg ett anaerobt filter i en stor tunna på golvet med växter så slipper ni ammoniak,nitrit,nitrat.
            Hur menar du att du skall kunna plantera växter i ett anerobt filter? Anaerobt=syrefritt. Växternas rötter förser hela tiden substratet med syre.

            Här hemma har jag bara växter, inte särskilt mycket heller. Det enda jag behöver göra är att tillsätta micronäring för växterna så ökar deras näringsupptag och jag slipper allt vad kväve heter om jag vill. Men för att inte växterna skall lida så tillsätter jag pyttelite kväve en gång var fjortonde dag.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Det var inte bara en engelsk erfaren akvarist utan tydligen flera . I vilket fall var det du som använde ordet erfaren först, fast då i plural. Inte för att det kvittar
              Oops! Ja tänk att det var jag trots allt...

              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Här hemma har jag bara växter, inte särskilt mycket heller. Det enda jag behöver göra är att tillsätta micronäring för växterna så ökar deras näringsupptag och jag slipper allt vad kväve heter om jag vill. Men för att inte växterna skall lida så tillsätter jag pyttelite kväve en gång var fjortonde dag.
              Inga trådalger?

              Hur ofta byter du vatten och hur mycket?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #37
                Ursprungligen postat av helen_wigh
                så om jag nu tar mig till akvarieaffären i morgon, vad ska jag inhandla? Vad är det för bra test som är tillförlitligt och ska jag köpa mer nitrivec och även toxivec om det skulle behövas?
                Dina tester duger!!! den visade att du hade nitrit och det räcker. köp sera nitrivc eller annat fabrikat gör ett vattenbyte och tillsätt medlet byt sen inget vatten på några dagar.. även om inte fiskarna uppvisar akuta symptom på förgiftning så kan dem skadas permanent iallafall på sikt!

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #38
                  I botten på ett rotzonsfilter (anaerobt) kommer det att uppstå en syrefattig miljö, som bryter ner nitraten till vanligt kväve.
                  Källa: Aqua Interiör
                  Något för stort för ett vardgsrum med ca 2-3 kubiks filter.
                  Men vem behöver ett rotzonsfilter med ett stort filter med Zeolit.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #39
                    Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                    Dina tester duger!!! den visade att du hade nitrit och det räcker. köp sera nitrivc eller annat fabrikat gör ett vattenbyte och tillsätt medlet byt sen inget vatten på några dagar.. även om inte fiskarna uppvisar akuta symptom på förgiftning så kan dem skadas permanent iallafall på sikt!
                    Och mata inte.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      I botten på ett rotzonsfilter (anaerobt) kommer det att uppstå en syrefattig miljö, som bryter ner nitraten till vanligt kväve.
                      Källa: Aqua Interiör
                      Något för stort för ett vardgsrum med ca 2-3 kubiks filter.
                      Men vem behöver ett rotzonsfilter med ett stort filter med Zeolit.
                      Var hittar jag aquainteriör? Är det växter i rotzonsfiltret då? Just att förlita sig på denitrificering som sker djupt i ett sandlager är inte en bra idé. Man har egentligen inte en aning vilka reducerande processer som pågår om man inte mäter redoxpotentialen, vilket blir väldigt svårt i botten. Risken är att man får sulfatreducering så att giftig svavelväte bildas.


                      Inga trådalger?

                      Hur ofta byter du vatten och hur mycket?
                      Jag har aldrig haft trådalger i mina kar. Det är vad jag förstår bara problem i kvävefria kar med överdocering av microämnen. Jag har aldrig haft mätbara fe nivåer i nåt av mina kar.

                      I det karet jag har nu har jag inte bytt på snart två månader. nitrat=40, men jag kan få ner det så långt jag vill om jag minskar kvävetillsatsen och ökar microtillsatsen. 40 tycker jag är lagom, då har man lite särekhetsmarginaler åt bägge hållen.

                      Nu glider vi kraftigt ifrån frågan.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #41
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...