HJäLP NITRITförgiftning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #16
    Ursprungligen postat av batski
    Jag minns tyvärr inte var jag läst det.
    Jag kan med ganska stor säkerhet berätta var du har läst det. Du har läst det här på zoopet. Men låt det inte förvåna dig när jag säger "allt som skrivs på zoopet är inte sant"
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Vad finns det för anledning att tillsätta bakterier när man har spolat bort alla möjligheter till överlevnad för dem?
      MVH
      Magnus
      Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Jag kan med ganska stor säkerhet berätta var du har läst det. Du har läst det här på zoopet.
        Nej här på zoopet var det inte. Det var på engelska.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
          Nitrosomas behöver amonium för att överleva, nitrobacter behöver nitrit. Så länge det är nitrit i karet så är det ett tecken på att du har för få nitrobacter i karet i förhållande till belastningen. På sikt vill man att det skall bli rätt mängd av båda bakterierna i förhållande till belastningen. När du byter vatten så tar du ju bort förutsättningarna för bakterierna att växa till den mängd som krävs. Att tillsätta mer bakterier hjälper ju inte så länge de dör av svält i karet.

          Nej här på zoopet var det inte. Det var på engelska.
          Så din källa var på engelska och han var en erfaren akvarist. Vad bra, men säg mig, hur kan du veta att han är erfaren .

          MVH
          Magnus
          Senast redigerad av Tropfrog; 04 March 2006, 12:42.
          min zoon

          Kommentar

          • helen_wigh
            • November 2005
            • 83

            #20
            Okej, så en säger byt vatten och en att man inte ska göra det. Men, flera gånger här på zoopet har akvarister skrivit att man aldrig kan tillsätta för mycket nitrivec, stämmer detta? Och vad är egentligen den ultimata mängden att tillsätta och när för att göra mest nytta?

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Från de källor jag har så har man utgått från NO2-N och då blir det som NO2 0,3 OK, 0,9 inga problem, 1,6 nu är det läge att göra ett 30 % delvattenbyte och sluta mata, 3,3 nu börjar det bli farligt, gör ett större 50 % delvattenbyte och naturligtvis ingen mat, om jag hoppar till 5,0 NO2-N som är 16,5 NO 2 nu är det kris nu blir luftsnappande mer markant, fiskarna sjunker till botten med fenorna tryckta intill kroppen, och de röda blodkroppar förstörs (hemoglobinet) av nitriten.
              Dessa ombildas då till methemoglobin som saknar den röda färgen och inte kan transportera syre.
              Eftersom syretransporten i blodet minskar så kommer fiskarna att kvävas, oavsett hur mycket syre som finns i vattnet.
              Alla värden i mg/l.
              Salt minskar risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken.
              Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
              Därför tränger mycket litet nitrit via gälar och vävnad in i blodet och förgiftar fisken.

              Men naturligtvis ska man sträva efter att ha ammoniak och nitrit värdet på 0.

              Källa: Timothy A. Hovanec, Ph.D.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #22
                Ursprungligen postat av helen_wigh
                Okej, så en säger byt vatten och en att man inte ska göra det.
                Om du gör det eller inte beror väl till största delen vem du litar mest på. Jag har inte sagt att vattenbyte är skadligt, bara att det är onödigt och att det förlänger inkörningen utan nytta. Detta gäller endast under förutsättningen att fiskarna är oberörda av nitriten, om de andas häftigt och är medtagna av nitriten är vattenbyte ett måste. Jag ser ingen anledning att avråda från vattenbyten i detta läget, men jag tycker att du först skall skaffa ett pålitligt test annars kanske du kommer att fortsätta att byta vatten i onödan i alla evinnerlighet.

                Men, flera gånger här på zoopet har akvarister skrivit att man aldrig kan tillsätta för mycket nitrivec, stämmer detta?
                Det är väl nästan som med vattenbytesdebatten. För mycket nitrivec är inte skadligt för dina fiskar, bara onödigt och dyrt. Jag själv använder inga såna preparat vid inkörning.


                Och vad är egentligen den ultimata mängden att tillsätta och när för att göra mest nytta?
                Utan erfarenhet av ämnet i fråga så kommer här ett någorlunda generaliserat svar. Tillverkarna av dessa preparaten tjänar pengar på vad som i själva verket till största delen är vatten. Det finns ingen som helst anledning för dem att sätta doceringsanvisningar på sina flaskor som är otillräckliga. De vill ju att du skall använda produkten och köpa ny när den är slut.

                Vad gäller frågan om när du bör tillsätta den, så antar jag att det bästa är att tillsätta den när den har möjligheter att överleva i karet. Förutsättningarna för överlevnad är i ordning: vatten, fäste, syre och mat.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Zuz
                  • February 2006
                  • 112

                  #23
                  TOXIVEC- tar ner nitrittoppar, tänk på att det tar ca 10 timmar innan det ger resultat. Håller med om att detta är kortsiktigt-bättre att hitta orsaken till detta,håller med Tropfrog...blir som en ond cirkel..vattenbyten kontra bakt.tillväxt. Det som hjälpte mig vid en nitrittopp var att jag hämtade akvarievatten hos min zoo-handlare i 10-liters plasthinkar, jag fick ner nitriten och fick bakterier från hans vatten. Det funkade kanon! Lite svårt på bussen kanske..

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Från de källor jag har så har man utgått från NO2-N och då blir det som NO2 0,3 OK, 0,9 inga problem, 1,6 nu är det läge att göra ett 30 % delvattenbyte och sluta mata, 3,3 nu börjar det bli farligt, gör ett större 50 % delvattenbyte och naturligtvis ingen mat, om jag hoppar till 5,0 NO2-N som är 16,5 NO 2 nu är det kris nu blir luftsnappande mer markant, fiskarna sjunker till botten med fenorna tryckta intill kroppen, och de röda blodkroppar förstörs (hemoglobinet) av nitriten.
                    Dessa ombildas då till methemoglobin som saknar den röda färgen och inte kan transportera syre.
                    Eftersom syretransporten i blodet minskar så kommer fiskarna att kvävas, oavsett hur mycket syre som finns i vattnet.
                    Alla värden i mg/l.
                    Salt minskar risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken.
                    Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
                    Därför tränger mycket litet nitrit via gälar och vävnad in i blodet och förgiftar fisken.

                    Men naturligtvis ska man sträva efter att ha ammoniak och nitrit värdet på 0.

                    Källa: Timothy A. Hovanec, Ph.D.
                    Det stämmer rätt bra med mina källor. Men vi måste komma ihåg att det är generaliseringar byggande på ett fåtal arter och att olika arter tål nitrit olika mycket. Gränsen vid 1,6 mg/l samanfaller troligen med att man kan se symptom för fisken i fråga. Gränsernas för nitritförgiftning är troligtvis linjära med fiskens syrekrav. Fiskar som kommer från syrerika vatten (tex troffar) drabbas långt innan fiskar från stillaståede sumpmarker (tex kampfisk).
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • helen_wigh
                      • November 2005
                      • 83

                      #25
                      Jag trodde att ta vatten från t.ex. en akvarieaffär o ner i sitt eget akvarie kan vara skadligt för dem (om de kan vara någon sjukdom el annat i vattnet). Har även hört att fylla i vatten i akvariet, med vatten som fått stått i några timmar istället för att komma direkt från kran. Men de kan bli jobbigt när det är 375l...
                      Men att fiskarna har rosa märken på kroppen, där vissa av dem buktar ut har kanske inget med förgiftningen att göra (om man nu kan lita på mitt nitrittest).

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        Det är sant att syrekrävande fiskar och andra käsliga fiskar och tex de som varit utsatt för höga ammoniak värden kan dö, som även andra organismer.
                        Varför nitrit värdet stiger trots vattenbyten är att Nitrosomonas ökar dubbelt så snabbt som Nitrobacter, nitriten stiger så länge det finns höga värden av ammonium.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Zuz
                          • February 2006
                          • 112

                          #27
                          Ursprungligen postat av helen_wigh
                          Jag trodde att ta vatten från t.ex. en akvarieaffär o ner i sitt eget akvarie kan vara skadligt för dem (om de kan vara någon sjukdom el annat i vattnet). Har även hört att fylla i vatten i akvariet, med vatten som fått stått i några timmar istället för att komma direkt från kran. Men de kan bli jobbigt när det är 375l...
                          Men att fiskarna har rosa märken på kroppen, där vissa av dem buktar ut har kanske inget med förgiftningen att göra (om man nu kan lita på mitt nitrittest).
                          Ja, men å andra sidan så får du välja-antingen för höga halter nitrit-vilket i vissa fall leder till fiskdöd-eller ta "begagnat" akvarievatten med risk för att få in en sjukdom......som att välja mellan pest o kolera
                          I mitt ena akvarie funkade detta i alla fall till 100%....

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Nitrosomas behöver amonium för att överleva, nitrobacter behöver nitrit. Så länge det är nitrit i karet så är det ett tecken på att du har för få nitrobacter i karet i förhållande till belastningen. På sikt vill man att det skall bli rätt mängd av båda bakterierna i förhållande till belastningen.
                            Så länge är vi överrens.

                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            När du byter vatten så tar du ju bort förutsättningarna för bakterierna att växa till den mängd som krävs. Att tillsätta mer bakterier hjälper ju inte så länge de dör av svält i karet.
                            Men om man kan mäta nitrit i vattnet så innebär det att det är mer nitrit än vad de befintliga bakterierna klarar av att bryta ner. Och eftersom det tar tid innan bakterierna hunnit föröka sig måste man ta bort överskottsnitriten.

                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Så din källa var på engelska och han var en erfaren akvarist. Vad bra, men säg mig, hur kan du veta att han är erfaren
                            Som sagt, jag minns inte var jag läst det. Det kan ha varit en privatperson eller ett företag. Nej jag kan inte vara hundra på att det var en erfaren akvarist. Det var det intrycket jag fick iaf. Och hur kan jag vara säker på att du är en erfaren akvarist då?
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Ursprungligen postat av Zuz
                              Det som hjälpte mig vid en nitrittopp var att jag hämtade akvarievatten hos min zoo-handlare
                              Mycket bättre än bara vatten är filterskit eftersom bakteriekoncentrationen är mycket högre i filtret än i vattnet.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • helen_wigh
                                • November 2005
                                • 83

                                #30
                                så om jag nu tar mig till akvarieaffären i morgon, vad ska jag inhandla? Vad är det för bra test som är tillförlitligt och ska jag köpa mer nitrivec och även toxivec om det skulle behövas?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...