Sjukdomsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Sjukdomsproblem

    Hej!
    Känns som om det dör fisk hela tiden,är så trött på detta. Jag har medicinerat men det har inte hjälpt. Det började med att ett par guppys fenor försvann (fenröta?), medicinerade mot detta. Sedan dog ett par stycken till,men fenorna var kvar. (Såg inget fel på fiskarna). Sedan dog två regnbågsciklider, även där inget synligt fel. Detta var i ett och samma akvarium. Sedan började det dö fiskar i ett annat akvarium(innan sjukdomarna hade några fiskar flyttat över hit från den gamla),vid ett tillfälle dog 4st på en gång. Såg då att fiskkroppen var vitstrimmig/grådassig på vissa ställen. Medicin,igen. Men det hjälper inte. Nu har en guppy utåtstående ögon. Vad tusan är det som händer?! Någon som har tips på vad jag kan göra för att få slut på denna massdöd? Medicinerade med Tetra medicin general tonic. Utan resultat.
    Är det parasitangrepp,fel på vattnet eller kombination av detta? Jag byter ca 1/3 vatten/vecka. Temp ligger på 25-26grader. Ph brukar ligga runt 7 (kranvattnet runt 8 med lågt KH). Så frågan är om problemet ligger där i grunden. Akvarium nummer 1 är på 180l och akv nr2 är på 47l. Hittils har "bara" guppy och regnbågsciklider dött (180l) där det även finns siamesiska algätare,kardinaltetror,platy. I 47l har "bara" guppy dött, där finns det även svärdbärare och pygmé corydoras.
    Så,någon som kan hjälpa mig?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Jag skulle prova byta medecin
    och höja temp ngn grad till
    och göra lite större vattenbyten 50%
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Jag hade liknande problem i ett akvarium förra sommaren och då använde jag JBLs ektol cristal efter rekommendation av affären. Funkade väldigt bra tyckte jag då. Så här i efterhand vet jag inte om det var medicinen som verkade väl eller om de tåligaste helt enkelt bara överlevde? Jag har den medicinen hemma nu i förebyggande syfte men har inte behövt använda den. När jag läser på förpackningen så står det att den används vid olika svampangrepp, mot ektoparasiter samt vid optiskt oförklarlig fiskdöd. Jag vet att fiskarna slutade dö i samband med att jag doserade med denna och att det kändes som en brytpunkt.

      Lycka till och hoppas resten överlever!
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Emotional
        • January 2004
        • 475

        #4
        Hej!
        Jag medicinerar nu med medicin mot sammetssjuka, vilket jag fått för mig att det är. (Vad är det annars?!). Får se om detta hjälper,.. annars vette katten.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

        Kommentar

        • sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

          #5
          Jag måste säga att du verkar medicinera hejvilt... varför kör du med medicin mot sammetssjuka, tror inte du nämde några såna symtom. Dem mår ju inte alls bra av alla dessa mediciner... orsaken kanske går att hitta tex. filter? antal fiskar? hur dem trivs tillsammans? temp? vattenkvalite? foder? vitaminer? osv...

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            läste att det började med fenröta och då är det bätter att ta ur den och behandla separat med bactopur eller liknande... kan mycket väl vara därför det dog flera strax efter utan symtom!

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Du har händelsevis inte någon ny plastsak av mjuk plast som är i kontakt med vattnet? Förgiftningar av mjukgörare från t.ex. slangar kan yttra sig som du beskriver.

              Kommentar

              Arbetssätt...