Gul vårta/prick på ciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Gul vårta/prick på ciklid.

    Min stora Cichlasoma Amazonarum-hanne har fått en liten men märkbar gul pick på en av sina bröstfenor- Från framsidan är det en prick och på baksidan ser man att den är upphöjd, som en vårta. Vad kan det vara? Det är bara han som har det, och det är bara en prick. Kan det vara nån parasit, och bör jag då plocka bort den?
    222 liter Malawi
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    Lymfocystis virusböld och vad jag kan läsa mig till så kan de inte botas med medecin SERA råder en att klippa bort den knölen för om den spricker så sprids viruset vidare.... Förebyggande medecin är cyprinopur och om man klipt i fisken(inte i fenans bas) så är det baktopur som gäller så den inte dör av snittet...
    Detta är det enda jag finner om just bölder som sitter på fenor.. men OBSERVERA ingen diagnos alltså hör med ngn annan med.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      hm.. verkar inte helt kul.
      tydligen mycket smittsamt, men å andra sidan inta alltid farligt. frågan är om man ska låta det vara och hoppas på det bästa, eller utsätt fisken för stressen det innebär att plocka upp den och skära bort knölen..
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        om det inte alltid är farligt kanske ett karantänsakvarie kan va det bästa med cyprinopur.

        om du börjar skära i fisken så tänk på att den återhämtar sej bättre i saltat vatten då det blir enklare för fisken att reglera vätskebalansen.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          jag ger den några dagar, blir det värre tar ajg bort skiten. jag har både skalpell och plasthadskar hemma, så det ska nog gå bra...
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Lymfocystis är en virussjukdom som ger vårtbildningar och som har världsomfattande spridning. I Sverige har sjukdomen påvisats hos flundra/skrubbskädda och ...
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Jo, jag har läst det där. det är ändå lite lugnande eftersom det står

              "Sjukdomen är en kronisk infektion som sällan får några allvarligare konsekvenser för fisken."
              222 liter Malawi

              Kommentar

              Arbetssätt...