Kan inte simma ordentligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Kan inte simma ordentligt!

    Jag har en Kampfiskhane som har fått så fruktansvärt svårt att simma. Han får kämpa för att ta sig någon stans. Han verkar inte ha ont och äter mycket bra om han bara tar sig till maten. Men mest ligger han på växterna eller på botten mot rutan.
    Vad kan det vara? Bör jag ta bort honom?
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • sussia
    • January 2006
    • 273

    #2
    kan det vara simblasan lika som tidigare amne.. ??

    (uSYMPTOMS:
    Bettas with a swim bladder disorder will have difficulty swimming, because their swim bladder (located alongside the spine between the belly and the tail) is either too short (causing them to not be able to swim horizontally) or it is swollen (causing them to float on one side). Double Tail bettas, because they have a shorter body, are especially prone to the “floaters” problem. In the case of a short swim bladder, the bettas will not be able to maneuver and swimming becomes so difficult, they prefer to just lay at the bottom, sliding on their bellies, which is why they are called “belly sliders”. And they do look like a pathetic bunch, at that point.

    uTREATMENT:
    Bettas may recover on their own, but since overfeeding induces swimbladder disorders in most cases, the first thing to do is feed a lot less. Brine shrimp and too much of it is the biggest culprit, so if your bettas are bellysliding, stop the brine shrimp for a while and thereafter learn to have a more balanced diet, alternating brine shrimp with microworms or worms (depending on how old your bettas are). Do not kill a betta with a swimbladder disorder. It may recover on its own at any time, and is not suffering. Further more, the ailment is NOT contagious. To help the fish if it cannot eat, lower the water level. Adding some BettaZing to the water for a few weeks may not hurt either)

    en liten beskriving om du forstar engelska =)
    Break on through to the other side.....

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Okej jo det låter ju som det. Ska ta och testa att flytta honom till en behållare med mindre vatten, då jag gärna vill att han ska överleva.

      Men han är ju inget yngel, han är ju fullvuxen och äter inte artemia, vad ska jag ga honom då för foder tro? Kanske ska testa att ge honom mygglarver och annat frysfoder, just nu äter han flingfoder enbart.
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • sussia
        • January 2006
        • 273

        #4
        ja det star ju att man ska mata sparsamt eftersom for mycket mat kan vara orsaken... men oxo att man ska forsoka ge en variation av foder.. antar att detta inte ar nystartat kar men du skulle kunna kolla om det kan bero pa vatten kvaliten.. for da ar det ju ett vatten bytte som behovs.. =)
        Break on through to the other side.....

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Man bör inte mata i ett sjukakvarium.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Maethor
            • December 2004
            • 675

            #6
            Ursprungligen postat av sussia
            ja det star ju att man ska mata sparsamt eftersom for mycket mat kan vara orsaken... men oxo att man ska forsoka ge en variation av foder.. antar att detta inte ar nystartat kar men du skulle kunna kolla om det kan bero pa vatten kvaliten.. for da ar det ju ett vatten bytte som behovs.. =)
            JO det är ett relativt nystartat, dock har jag ingen pump eller filter i det, och tja vattnet kanske inte alltid är det bästa men det är bara han som blivit sjuk.
            Nu har jag flyttat honom till en mindre balja på ca 10L och ska låta honom svälta i ca 3dagar och se om han blir bättre, Hoppas! Han är min första och enda Pla kat hane så honom vill jag gärna ha kvar
            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
            54L: ca 15 kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L (marin): 3kamphanar
            6x2L: Kamphanar

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

            Kommentar

            • sussia
              • January 2006
              • 273

              #7
              jag tror att vatten kvaliten ar viktig i detta fall... eftersom dalig vatten kvalite kan gora fisken stressad och mer kanslig for bakterier och sjukdomar, bakterier kan finnas med fiskarna en langre tid utan att de paverkar dem men om de blir svaga och stressade kan dessa "blomma" ut... filter och pump bor man nog ha for att ta bort daliga bakterier och tillsatta syre till vattnet..
              Break on through to the other side.....

              Kommentar

              Arbetssätt...