Medicin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Medicin

    Har köpt en medicin som innehåller pencillin det ska räcka med en behandling
    har hällt i 4gram 1g=100 liter vatten. vattnet är nu gult hur länge ska denna behandling vara innan jag gör nästa vattenbyte och filtrerar med aktivtkol?
    Eftersom man inte med säkerhet kunde säga att det är sammetsjukan fick jag ett medel som tar de flesta sjukdomar.
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    #2
    hjälp

    Ursprungligen postat av bobbyfuller
    Har köpt en medicin som innehåller pencillin det ska räcka med en behandling
    har hällt i 4gram 1g=100 liter vatten. vattnet är nu gult hur länge ska denna behandling vara innan jag gör nästa vattenbyte och filtrerar med aktivtkol?
    Eftersom man inte med säkerhet kunde säga att det är sammetsjukan fick jag ett medel som tar de flesta sjukdomar.
    ingen gammal veteran som kan hjälpa mig?????
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Du kanske måste precisera dig lite mer. Vilken medicin det handlar om, vilka symtom dina fiskar (vilka arter) har, när du började medicinera, vad det står på förpackningen. Vilken information har du fått? Av vem? Hur stort akvarium? Temperatur? Din fråga känns lite allmän. Ju mer info desto lättare att hjälpa. I sådana här lägen är all information av godo.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • bobbyfuller
        • October 2005
        • 538

        #4
        info

        Ursprungligen postat av Lenmar
        Du kanske måste precisera dig lite mer. Vilken medicin det handlar om, vilka symtom dina fiskar (vilka arter) har, när du började medicinera, vad det står på förpackningen. Vilken information har du fått? Av vem? Hur stort akvarium? Temperatur? Din fråga känns lite allmän. Ju mer info desto lättare att hjälpa. I sådana här lägen är all information av godo.
        En av mina afrikanska långfens tetror har fått en grå beläggning på ryggen det ser ut som fjällen är gammla o grå helt enkelt. jag har läst lite i boken akvarieguiden och tycker det stämmer in både på sammetsjukan och Costia. Eftersom verken jag eller killen i djuraffären är säkra på va det är fick jag en medicin som heter AQUA FURAN det verksamma ämnet heter Nifurpirinol killen sa att det innehåller pencillin fick en dosering som räcker en gång till 400 liter vatten det skulle räcka sa han.
        hur länge ska jag låta behandligen vara och om det inte hjälper när ska jag ta bort den sjuka fisken då? det är bara den som är grå ingen annan vet inte när jag ska göra vattenbyte och börja kolfiltrering.
        mitt akvarie är på 375 liter hoppas du kan hjälpa mig känner mig lite hjälplös
        /bobbyfuller
        **Juwel Trigon 190L**
        If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
        If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Den här medicinen har jag aldrig använt mig av så tyvärr är jag ingen hjälp alls. Jag provade att söka i forumet på aquafuran och fick massor av träffar, alldeles för många för att orka läsa igenom. Prova att göra detsamma så kanske du hittar det svar du söker?
          Lycka till och hoppas det fixar sig!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag ger mig som sagt aldrig in i medicinska diskussioner eftersom det finns så många faktorer som påverkar att det är omöjligt att ge något bra svar.

            Rent allmänt skulle jag dock aldrig använda Nifurpirinol-baserade mediciner i ett fungerade akvarium eftersom det är en bredspektramedicin som även slår ihjäl alla nyttobakterier i akvariet. Så även om medicinen i sig skulle lyckas kurera patienten så har det också rubbat så mycket av den biologiska balansen i akvariet samtidigt som fiskens immunförsvar har försämrats att risken är stor att man kommer att få mycket större problem i efterhand än vad man hade innan. Medicinera därför alltid i karantänsakvarier.

            Utan att vara insatt i dagens akvariemediciner så nog borde det även idag (fanns för 15 år sen) finnas mediciner som tar de specifika sjukdomar det gäller.

            Sedan som en paratens så är väl pencillicin ett antibiotikum och det är väl nifurpirinol också, men det är två helt olika slags antibiotikum.

            Nu gav jag dig igen hjälp (snarare tvärtom) och det är ocskå därför som jag normalt helt avstår från att svara i denna tråd
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              En sak till rent allmänt - plocka alltid upp en sjuk fisk och medicinera i ett karantänsakvarium om man inte har ett massivt utbrott i akvariet.

              Den enda medicin som jag skulle använda i ett huvudakvarium är de som är mot typ vita prick (extremt snabbspridande sjukdom) eftersom där i regel alla fiskar (eller väldigt många) är smittade och det dessutom där finns snabba direktverkande medicinier.

              Sen använder jag också salt - inte som medicin utan för att underlätta för fisken att själv kämpa emot sjukdomen (hjälper fisken upprätthålla den osmotiska balansen).
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • bobbyfuller
                • October 2005
                • 538

                #8
                nudå?

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jag ger mig som sagt aldrig in i medicinska diskussioner eftersom det finns så många faktorer som påverkar att det är omöjligt att ge något bra svar.

                Rent allmänt skulle jag dock aldrig använda Nifurpirinol-baserade mediciner i ett fungerade akvarium eftersom det är en bredspektramedicin som även slår ihjäl alla nyttobakterier i akvariet. Så även om medicinen i sig skulle lyckas kurera patienten så har det också rubbat så mycket av den biologiska balansen i akvariet samtidigt som fiskens immunförsvar har försämrats att risken är stor att man kommer att få mycket större problem i efterhand än vad man hade innan. Medicinera därför alltid i karantänsakvarier.

                Utan att vara insatt i dagens akvariemediciner så nog borde det även idag (fanns för 15 år sen) finnas mediciner som tar de specifika sjukdomar det gäller.

                Sedan som en paratens så är väl pencillicin ett antibiotikum och det är väl nifurpirinol också, men det är två helt olika slags antibiotikum.

                Nu gav jag dig igen hjälp (snarare tvärtom) och det är ocskå därför som jag normalt helt avstår från att svara i denna tråd

                Det här problemet har jag tagit upp i en annan tråd
                här kommer jag till djuraffären och visar en bild på min sjuka fisk han säger si o så och ger mig denna medicin jag har inte haft några sjukdomar i mitt akvarie innan och jag litar ju på att fackmannen ger mig rätt grejer till akvariet men det kan man tydligen inte göra längre?ska jag göra ett vattenbyte nu då och försöka få bort medicinen?
                /bobbyfuller
                **Juwel Trigon 190L**
                If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Det finns en mängd olika sätt att lösa problemen och står man i en affär så avkrävs man ofta ett svar.
                  Det är ju ungefär som om vi alltid skulle kräva av en läkare att de skulle skriva ut rätt mediciner till en sjuk utan att ens få undersöka oss, ja faktiskt utan att de ens får fråga oss var vi har ont utan läkaren kan bara gå efter en foto någon visar upp eller efter en bedömning som en icke sjukvårdkunnig anförvant har gjort genom att titta på den sjuke. Detta kräver vi av en zoohandlare eller kanske här på forumet när en läkare aldrig skyulle göra det trots 10 års utbildning.
                  Många menar ju t.ex. att man alltid skall medicinera i huvudakvariet - i alla fall om man skall gå efter de som svarar på sjukdomsfrågor här i forumet. Så åsikterna är delade - var och en får följa sin linje.

                  Byta vatten nu - vet faktikst inte - tror nog i så fall att skadan är skedd.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • bobbyfuller
                    • October 2005
                    • 538

                    #10
                    ok kjell

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det finns en mängd olika sätt att lösa problemen och står man i en affär så avkrävs man ofta ett svar.
                    Det är ju ungefär som om vi alltid skulle kräva av en läkare att de skulle skriva ut rätt mediciner till en sjuk utan att ens få undersöka oss, ja faktiskt utan att de ens får fråga oss var vi har ont utan läkaren kan bara gå efter en foto någon visar upp eller efter en bedömning som en icke sjukvårdkunnig anförvant har gjort genom att titta på den sjuke. Detta kräver vi av en zoohandlare eller kanske här på forumet när en läkare aldrig skyulle göra det trots 10 års utbildning.
                    Många menar ju t.ex. att man alltid skall medicinera i huvudakvariet - i alla fall om man skall gå efter de som svarar på sjukdomsfrågor här i forumet. Så åsikterna är delade - var och en får följa sin linje.

                    Byta vatten nu - vet faktikst inte - tror nog i så fall att skadan är skedd.
                    ok ok det var inte riktigt så jag menade, jag tyckte bara att jag i så fall kunde få ett preparat som va ämnad åt sjukdomen men det kanske inte är lätt att veta men han borde veta mer än jag he he.....
                    skadan redan skedd då är det väl ingen idé att göra vattenbyte då men rent allmänt hur länge brukar man medicinen verka innan man byter vatten?
                    /bobbyfuller
                    **Juwel Trigon 190L**
                    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Sluta mata och kolla nitrit och glöm inte ammoniak om du har pH på 7,5-8.
                      Problemet med att medicinera i akvariet att då dör många av de övriga nyttiga organismerna också.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • bobbyfuller
                        • October 2005
                        • 538

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Sluta mata och kolla nitrit och glöm inte ammoniak om du har pH på 7,5-8.
                        Problemet med att medicinera i akvariet att då dör många av de övriga nyttiga organismerna också.
                        det har jag redan fått höra
                        det jag ville veta va hur länge jag ska låta medicinen verka
                        innan jag gör ett vattenbyte och börjar filtrera med aktivt kol
                        /bobbyfuller
                        **Juwel Trigon 190L**
                        If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                        If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Alla tycks snirkla runt din fråga med sina *man skall aldrig* och *du borde ha*

                          Iaf så tycker jag att du (om du har möjlighet till) skall ta upp din sjuka fisk i en behållare med det vatten du har i karet idag och sedan göra ett vattenbyte på ditt kar OBS inget stort du vill inte rubba biologin som kanske finns kvar hellre fler mindre än ett stort, så om du gör ett idag och ett varannan dag på ca 20% så tror jag du skall komma ur det ganska bra....
                          Gjort e gjort men jag skulle nog tagit den burken med medecin och gått ner och frågat snubben hur du skall göra bäst hälla i karet eller ta ur och hälla i karantän kar se vad han svarar och berätta vad som hänt och vad som sagt här.
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • bobbyfuller
                            • October 2005
                            • 538

                            #14
                            Den Dog

                            Ursprungligen postat av peterhaack
                            Alla tycks snirkla runt din fråga med sina *man skall aldrig* och *du borde ha*

                            Iaf så tycker jag att du (om du har möjlighet till) skall ta upp din sjuka fisk i en behållare med det vatten du har i karet idag och sedan göra ett vattenbyte på ditt kar OBS inget stort du vill inte rubba biologin som kanske finns kvar hellre fler mindre än ett stort, så om du gör ett idag och ett varannan dag på ca 20% så tror jag du skall komma ur det ganska bra....
                            Gjort e gjort men jag skulle nog tagit den burken med medecin och gått ner och frågat snubben hur du skall göra bäst hälla i karet eller ta ur och hälla i karantän kar se vad han svarar och berätta vad som hänt och vad som sagt här.
                            jag tog med fisken till djuraffären för att visa den så man kunde få en diagnos
                            på va det var för sjukdom.Han kunde inte svar mer än att det va en infektion.
                            åkte hem och släppte i den igen & for ut på stan för att handla nu när jag kom hem låg den på botten och flämtade. jag fick avliva den. Tråkigt men så är det. Eftersom ingen annan fisk visar symtom och nu har de ju fått en dos av medicinen oxå är det väl bäst att göra vatten byte som du säger eller?
                            **Juwel Trigon 190L**
                            If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                            If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              ja gör vattenbyte i normal ordning.

                              Att den flämtade kan ha varit för att den var medtagen av allt, ibland bör man ge dem en chans att hämta sig, trist det som hände med den iaf.
                              Men man lär sig allt efter.
                              du tog ingen bild på fisken eller?
                              kolla under mina länkar sera och se om du ser ngt som liknar det den hade.
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...