Röda fläckar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinaS
    • December 2005
    • 2

Röda fläckar

Hej!
    Jag behöver hjälp med följande:
    Mina slöjstjärtar har blivit sjuka. Symtom: Två har röda fläckar runt munnen och en har röda fläckar vid fenorna. Vad är detta och vad göra? i övrigt är de pigga och äter och simmar som vanligt, kanske inte länge till?
    HJÄLP!!
  • cri
    • September 2002
    • 700

Lina,

Har du riktig tur håller de på att ändra färg. Du kan läsa mer om detta under guldfisk och koi.

Gör ingeting om de simmar de livligt. Om de står stilla i ett hörn eller på botten, säg till.
    Mvh, cri

Kommentar

• LinaS
      • December 2005
      • 2

Tack för svaret men...

Hej Cri !
      Jag tror tyvärr inte att de byter färg alla samtidigt, eller? och börjar det runt munnen? Kan det inte vara bakteriellt?

Kommentar

• sarven
        • December 2004
        • 2

Röda fläckar på guldbarb?

Hej!

Jag har en guldbarb som har fått en röd fläck på strupen, som går upp mot gälarna - som också är lite svullna. Fisken står med öppen mun och "pumpar" och håller sig lite ifrån stimmet. Nån som vet vad det kan vara?

Kommentar

• cri
          • September 2002
          • 700

Ursprungligen postat av LinaS
          Hej Cri !
          Jag tror tyvärr inte att de byter färg alla samtidigt, eller? och börjar det runt munnen? Kan det inte vara bakteriellt?
          Hej Lina,
          helt rätt - trodde att det var en fisk... det kan vara bakteriellt, de jag sett har varit röda strimlor på fenor eller fläckar på buk men sök vidare innan du behandlar.

Har hittat följande:

http://www.mu.edu/~buxtoni/puregold/disease/disease.htm - symptomen

RED SORES
          Red sores that are wounds, red on the outside, white on the inside are most likely the bacteria Columnaris.
          Red sores that are wounds, white on the edge, red in the middle is most likely the bacteria Aeromonas.
          Red dots under the chin or along the back are often a parasite called Costia.

röd vid hakan...?

Costia is a parasite that nearly always causes little red hemorrhages, especially under the chin, but also along the back. If the red dots are under the scales, it is more likely to be bacterial.
          Costia can be seen at 100X and identified by their very fast altho jerky movement. They are oval with a dent, making them sorta kidney shaped and have two pairs of flagella which arent always easy to see except at higher magnification. Costia can divide every 10 hours at 75-78oF, but die at 86oF. They can divide at low temps, so is already causing a problem in the cold spring problem.
          TREATMENT Salt dip to strip the slime coat, treat for 3 days with Quick Cure and then run the temp up to 86oF for 3 days. Slowly lower the temp to normal, 4oF per day.

Behandling:

eller
          Sera costapur

Bild :

google bilder:

Inte alls säker på att det är costia - studera text och bilder noga.
          Mvh, cri

Kommentar

Arbetssätt...