Fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Watermelon
    • November 2005
    • 140

    Fenröta?

    För två dagar sedan såg jag att en av mina marmorguramis verkade ha problem med att hålla sig "på rätt köl" när hon simmade. Då såg jag att hon hade ett stort jack i en simfena, och antog att hon hade blivit biten.
    Senare på dagen såg jag även en vit prick, ganska liten, på den andra fenan. Jag trodde det var början på vita prick-sjukan (pricken såg ut som det) men igår hade den växt, och idag har hon ett hål i fenan! Hon har även fått en ljus fläck på huvudet...
    Kan det vara fenröta? Blir att köpa medicin idag isåfall...
    110 Liters Fisksoppa, vill och ska renovera fiskbeståndet nån gång...
    Ancistrus, Fläckig Pansarmal, Platy, Endlers Guppy, Kopparbarb, Ampullaria, Afrikansk Jättefilterräka

    20 Liters Räkkar
    Två CR (ska införskaffas fler) och en körsbärsräka som har fått flytta från stora akvariet.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    om du klickar på länken i min signatur hittar du några länkar under sjukdomar du kan titta på så kanske du får fram nåt vettigt.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Det kan vara "fenröta" om en fisk visar symptom är det troligt att det är en infektion av en bakterie.
      Gör ett delvattenbyte och höj temperaturen något om dina fiskar tål det och tillsätt 1,5 gram salt per liter vatten om dina fiskar tål det och håll koll på fisken,
      Blir den sämre får du ta den ur akvariet och behandla den i en karantän med ett medel mot bakterier.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • toaden
        • November 2005
        • 102

        #4
        I ett häfte från "sera" så står det att "sera baktopur" hjälper mot fenröta,behandlingen ska ej skjutas upp.Det gör så att bakterierna som orsakar fenröta dör och gör att de förstörda delarna av fenorna växer snabbt ut igen.

        Informationen är tagen ur "sera rådgivare"

        /Janne
        /Toaden

        Lite bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=576262

        Kommentar

        Arbetssätt...