Mask inne i ögonen ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    • June 2003
    • 410

    Mask inne i ögonen ?

    Jag skaffade några gäddciklider och en av dem verkar ha nått i ögat. Det ser nästan ut som att det är små maskar. Det är vita smala trådliknande saker som är kanske ca 1.5mm långa, fiskarna är ca 10 cm långa. Det det finns en 3-4 st små vita maskliknande saker i varje öga och de ser ut att röra sig ibland. De verkar vara inne i själva ögat och jag kan inte se någon skada på ögat i övrigt.
    Fisken äter och åker omkring och spänner sig för de övriga gäddcikliderna i akvariet så det ser inte ut att må uppenbart dåligt på något sätt. Det finns inget liknande på de övriga fiskarna. Det är min bror som haft gäddcikliderna tidigare och han säger att det vita har funnits där hela tiden sen han köpte dem och det har inte spridit sig under de månader han haft fiskarna så det verkar inte vara smittsamt.

    Är det någon som varit med om något liknande och vet vad det kan vara samt om det är möjligt att bota om det nu är en sjukdom/parasit av nått slag ?
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Kolla http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=8407&LOPNR=8
    Senast redigerad av Kramfors; 15 December 2005, 18:48.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • faebo_tarzan
      • December 2004
      • 119

      #3
      Har samma problem med en av mina pirayor. En vit liten prick i ögat som varierar i storlek mellan vattenbytena. Har inte riktigt kommit på vad det kan vara med det verkar ha nått med vattenvärdet att göra. Symptomen låter som dem du beskrivit men utan att det sticker ut.

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #4
        Tack Kramfors, det där lät väldigt likt hur det ser ut.
        Jag kan inte se någon grumlighet på ögat och den är definitivt inte blind, så troligtvis är den kanske inte så hårt drabbat om det är denna parasit som är problemet. Det ser ut att vara ca 3-4 st maskar i varje öga. Synd att det inte verkar gå att bota bara.

        Jag skall försöka ta ett foto på den vid tillfälle om någon är intresserad av hur det ser ut.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          hej
          en av mina svarta neontetror har haft något maskliknande iögat. Detta var ett tag sen, men jag då trodde jag att det var denna parasit - men problemet är bara att jag inte tror att tetrorna är viltfågnade och jag har inga måsar i närheten av akvariet..
          Det troligaste är väl ändå att tetrona är vildfångande.. ?
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            Parasiten förökar sig i ett mellanstadie i snäckor. Läs igenom första länken.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              De kan kanske vara smittade i odlingen i det land de odlats.

              Citat artikeln: Parasiterna torde, förutom via snäckor, kunna komma in i akvarierna med "infekterat" vatten. Dessutom kan vildfångade fiskar redan vara infekterade (med andra arter, dock med samma livscykel).

              Finns det andra arter som ger samma symptom?

              Jag skulle kolla det, men det har inte blivit av, vi som har dammfiskar har en liten risk att drabbas av parasiten via måsfåglar men aldrig hört att det har hänt.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #8
                hej:-)
                Har inget svar men jag skulle avliva fisken om jag var som du.
                Har försökt leta eftersom jag känner igen symptomen.
                Skulle aldrig "låta" den fisken" leva om jag inte vet någon behandling!!!
                Hur vet du hur fisken mår???
                MVH Marita
                Senast redigerad av martal; 18 December 2005, 01:01.
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                • erland
                  • June 2003
                  • 410

                  #9
                  Ursprungligen postat av martal
                  Hur vet du hur fisken mår???
                  Man kan givetvis inte veta bergsäkert hur en fisk mår, men fiskar som mår dåligt brukar ofta dra sig undan, tappa färger eller inte äta. Däremot är min erfarenhet att det är mindre vanligt att fiskar som mår dåligt äter normalt och dessutom åker omkring och spänner upp sig för motsatta könet och bråkar med artfränder av samma kön.

                  Så utifrån detta så tolkar jag det som att den inte mår direkt dåligt, men bergsäker kan man ju aldrig vara. Sen kan man ju i och för sig diskutera om det är rätt att avliva levande varelser direkt man se att de är sjuka även om de inte verkar lida av det....men det är en annan diskussion...
                  Erland Isaksson
                  Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                  Min Zoopet Blog

                  Kommentar

                  Arbetssätt...