En skada?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    En skada?

    Min ena guramihona har ngt på sidan som ser ut som en skada. Fjällen är borta och det ser lite vitt ut. Det är inget sår direkt.
    Kan fjällen ta skada om dom kör mot något eller om dom slåss?
    Kommer det att läkas o bildas nya fjäll?

    Hon är lite jagad av de 2 andra guramisarna. Kanske har det varit en strid.
    För övrigt är hon pigg, men lite rädd och gömmer sej ofta.

    Mina bilder
    Min zoon
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    #2
    Enligt vad jag erfar kan det bli sådana sår om det går väldigt våldsamt till (vilket det ju ibland kan göra med gurami), de nafsar ofta mot sidan på varandra och då kan det bli skador. För mig har de alltid läkt ganska snabbt (några dagar), men jag antar att det skulle kunna bli allvarligare... Detta är ju inte riktiga sår utan mest skador på fjällen... Tycker iaf generellt att de blir lugnare ju fler man har (fler honor än hanar) och att de bråkar mest i början när de är nya eller om det kommer nya kompisar till karet.

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Det ser ut som det är fjällen, men det är svårt att se hur djupt det går. Det sitter långt upp på ryggen intill ryggfenan. Där brukar dom inte nafsa egentligen. Jag tänkte att hon blivit jagad och kört på exempelvis en utstickande del på en stock, då kan det väl bli "skrubbsår".

      Mina guramisar har bråkat hemskt mycket, jag särade på dem för att de skulle lugna ner sej, men det hjälpte inte mycket. Hanen är nu i ett annat avkarium, ensam gurami där. Honorna är 3, två av dem mobbar den här 3:e hela tiden. Jag trodde att det skulle lugna sej men nu har det pågått flera månader. Hon får stå gömd och dom andra "äger" akvariet.
      Trist.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Skudd
        • September 2005
        • 224

        #4
        Antar att det skulle kunna bli den typen av skrubbsår, det borde väl läka precis som nafssåren. Blir det värre kanske det är aktuellt med saltbad eller något sådant för att hjälpa till med läkningen (har dock aldrig provat själv).

        Själv tycker jag att det är mer bråk om det bara är honor i karet, en hanne gör att de får annat att tänka på, men fiskar är ju individer och det tycker jag märks ganska väl på en del gurami, de verkar vara väldigt olika i humöret..

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          I så fall provar jag med saltbad då (ektozon), om jag får tag på henne! Dom är smarta och snabba och vackra.

          Hanen är en konstig prick, han har aldrig flirtat, och aldrig visat tendens att bygga bo.
          Bara tjurigt bråkat med flickorna. Så därför har jag särat på dem tidigare när det var 2 honor. Kanske ska försöka igen med 3 honor. Det är inte så gott om plats men jag kunde ju testa lite. Det låter vettigt det du säger att dom får annat att tänka på.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • Skudd
            • September 2005
            • 224

            #6
            Hehe.. Ja de är definitivt väldigt olika i beteendet, tycker gurami överlag är väldigt mysiga fiskar, mycket personlighet trots att de inte är så stora...

            Kommentar

            Arbetssätt...