hur snart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars_P
    • September 2005
    • 14

    #16
    Ja, inte vet då jag varifrån dom kom i mitt fall. 1,5 vecka efter en växt eller 2 månader efter ny fisk hade jag den. Affären sa som sagt att den kunde ligga latent länge. Nur många andra av er har fått vita prick efter lång tid?

    Jag har läst lite länkar, bland annat http://www.exoticzoo.com/akvaristik/...itapricksjukan, och där står att hela cykeln tar 1-3 veckor.

    Olika läror således, men nog luktar det som om elakingen kan leva ett tilbakadraget liv länge alltid, och eftersom medicinerna bara tar kål på dom frisimmande tomiterna kanske det inte går att få ett akvarium helt fritt från parasiten.

    Hm Lasse, kan det vara att din karantän funkar som ett eldbad som lurar fram eventuella slumrande parasiter, medans vi andra, som bara skickar i fisk, har otäckingen latent i våra akvarier?
    Senast redigerad av Lars_P; 07 December 2005, 20:33.

    Kommentar

    • Frågvis
      • October 2005
      • 1204

      #17
      Ursprungligen postat av Frågvis
      På denna sida står det: Mest besvär vållar den i jordbassänger där den kan kapsla in sig i bottnen. Parasiten kan övervintra i bottensedimentet eller i en infekterad fisk.
      Är det fel?
      Ingen som kan svara på det? Skulle inte parasiten kunna göma sig i jordbotten på ett akvarium?
      Den som frågar får veta

      Kommentar

      • laerni
        • October 2005
        • 1046

        #18
        Har man väl fått in det i akvariet där andra fiskar funnits sedan länge blir det givetvis svårt att få bukt med "skiten"! Därför är det viktigt att göra allt för att inte få in den!
        Jag har som sagt var inte haft något angrepp i mina fiskakvarium sedan 30 år då jag började med karantänakvarium! Och visst har fiskar varit stressade, samt med nedsatt hälsotillstånd p.g.a ålderdom! Men någon vita prick har aldrig visat sig där!
        Lasse

        Min Zoon

        Bilder på Diskusyngel mm:
        http://www.laerni.dk/rubin.htm
        Nytaget på Diskusfröna
        http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

        De senaste
        http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #19
          ne...jag vete tusan nu e jag inte bara dum blondin utan dessutom j-vligt snurrig...

          undrar mest hur länge dom kan överleva i ett akvarium från att man medicinerat och fiskarna är friska...

          mamma köpte varken fisk eller växter på flera år, fick hon yngel så plocka hon ur och sålde endel och resten fick va kvar, växterna dela hon och sålde ena halvan men hon fick ändå vitaprick... så frågan är...hur länge kan den finnas kvar om den inte kommer från vattnet???? kan den ligga latent i flera år???

          så de där m värmen...på sidan Frågvis visa står det "Ichthyophthirius är en sötvattensparasit som vållar besvär då vattnet är varmt." hmmmm... jag höjde inte tempen, prickarna va borta efter 2a behandlingen, lika har de varit för mor min, ingen av våra fiskar har dött av vita prick sjukan, å då har mamma haft fisk i över 30år med många vitaprickomgångar... kanske ren tur.... aja jag blir bara snurrigare å snurrigare...
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            har man fiskar som tål riktigt mycke värme ska det räcka att höja tempen till 35grader enligt en som testat de här inne.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #21
              så mycke...jisses ja skulle bli av med både vitapricken å firrarna
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                jo precis men finns ju fiskar som klarar de.
                tror de va diskus de gällde.
                kan oickså ha varit praktbotia
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • anna7607
                  • November 2005
                  • 1440

                  #23
                  om man höjer så kraftigt är det med eller utan medicinering?
                  lev livet medans de är värt att levas

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    utan medicinering.
                    ska seom ja kan hitta tråden
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #25
                      gulligt av dig =) blir intressant å se, hoppas du hittar den =)
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      Arbetssätt...