Fiskar fortfarande vid ytan och snippar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    Fiskar fortfarande vid ytan och snippar

    Skickade ett inlägg förut om att mina fiskar är uppe vid vattenytan. Det hela lugnade ner sig och det var bara en/ett par fisk som var vid ytan. Vilket var ett stort framsteg då det innan var ca 8 som var det. Då var alla på samma ställe och snippade vid ytan hela tiden och reagerade inte ens när man kom fram till akvariet.
    Nu är det så att det verkar börja om igen. Fiskarna står inte still hela tiden på ett ställe och snippar efter luft, men de åker jämnt under ytan och sticker upp nosen gång på gång.
    Vet inte vad som är fel, har tillsatt Nitrivec, matar sparsamt, tillsatt växter (även om de är Malawa ciklider jag har).
    Måste jag tömma ur hälften av vattnet? Startade det ju för 2 veckor sedan och de har inte så mkt bakterier (vad jag tror) så därför drar jag mig inför detta! (rensade pumpen förra veckan med)...
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ursprungligen postat av helen_wigh
    Skickade ett inlägg förut om att mina fiskar är uppe vid vattenytan. Det hela lugnade ner sig och det var bara en/ett par fisk som var vid ytan. Vilket var ett stort framsteg då det innan var ca 8 som var det. Då var alla på samma ställe och snippade vid ytan hela tiden och reagerade inte ens när man kom fram till akvariet.
    Nu är det så att det verkar börja om igen. Fiskarna står inte still hela tiden på ett ställe och snippar efter luft, men de åker jämnt under ytan och sticker upp nosen gång på gång.
    Vet inte vad som är fel, har tillsatt Nitrivec, matar sparsamt, tillsatt växter (även om de är Malawa ciklider jag har).
    Måste jag tömma ur hälften av vattnet? Startade det ju för 2 veckor sedan och de har inte så mkt bakterier (vad jag tror) så därför drar jag mig inför detta! (rensade pumpen förra veckan med)...
    Hej igen!

    Du måste hålla koll på nitritnivåerna. Det brukar ta några veckor innan nyttobakterierna hunnit etablera sig ordentligt.

    Så länge nitrattestet ger utslag så MÅSTE du fortsätta med upprepade vattenbyten och gör det så snart som möjligt. Många fiskar som överlever en nitritspik får ändå bestående skador som gör att de inte lever så länge. Så ju längre de utsätts för nitrit desto större risk att de dör.

    Var inte rädd för att byta vattnet. Det är det ända sättet att få bort nitrit tills det att bakteriefloran har kommit i gång. Fortsätt med att tillsätta Nitrivec efter vattenbyten.

    Lycka till!
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    Arbetssätt...