Fenröta!!! Läker fenorna?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

Fenröta!!! Läker fenorna?

Har nu visat sig att det jag trodde var reaktioner på dålig vattenkvalitet i själva verket var fenröta!! Ve och fasa . Cyklade i ilfart och köpte medicin, har gjort allt enligt anvisning, medicinen är i karet osv. Tror att alla mina scalarer utom en kommer att klara sig (en ligger och vrider sig på botten), för de verkar inte allmänpåverkade men fenorna ser slitna ut. Nu är jag så rädd att fenorna inte kommer att läka. Kommer de se sådär fula ut jämt nu? Det vore verkligen synd på så fina scalarer. Någon som vet?

/ Bekymrad Maria
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

Och vad kan jag ha gjort för fel? Står att de får fenröta av stress och dålig vattenkvalitet. Försöker så gott jag kan att skapa en bra miljö för dem. Just nu finns ingen nitrit och lite nitrat. Hade förmodligen lite dålig ytcirkulation fram tills igår, kanske med viss syrebrist som följd. Sköter vattenbytena varje vecka. Vad kan ha orsakat detta? Kan jag ha matat för mycket trots att det inte finns någon nitrit? Man måste ju rätta till orsaken till det onda......

Kommentar

• Kramfors
      • January 2003
      • 7265

De växer ut.
      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Björken
        • November 2005
        • 1174

Yes!!! Tack.

/ Lugnad Maria

Kommentar

• mckvinnan
          • December 2004
          • 760

Scalarer kan efter vad jag hört vara väldigt elaka mot varandra precis som ciklider generellt. Kan inte de ha varit på varandras fenor? Eller har du några andra fiskar som går på scalarernas fenor? Mina kampfiskar har gett varandra fenröta nämligen.
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

Kommentar

• Björken
            • November 2005
            • 1174

Nja..... det är på den största som är högst i rang också och den törs nog ingen ge sig på..... Tycker mest de jagar runt varandra lite, verkar inte bita varandra. De är fortfarande små och har inte bildat par än. Några andra fiskar som biter har jag definitivt inte och eftersom en fisk dog i söndags och en till i princip är död nu så antar jag att det är någon smitta som går.

Kommentar

• laerni
              • October 2005
              • 1046

Tigerbarb är duktiga på att ansa skalariefenor!
              Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
              http://www.laerni.dk/rubin.htm
              Nytaget på Diskusfröna
              http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste
              http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

Kommentar

• Björken
                • November 2005
                • 1174

Ursprungligen postat av laerni
                Tigerbarb är duktiga på att ansa skalariefenor!
                Jag vet....och därför har jag inga barber.

Kommentar

• Björken
                  • November 2005
                  • 1174

Kan även skadade scalarespröt lagas och växa ut om de fått en liten knäck eller om det har gått av en liten bit? Går fenröta på spröten också eller vad kan ha hänt med spröten? Kan spröten skadas av att strömmen är för stark i akvariet?
                  Senast redigerad av Björken; 29 November 2005, 12:55.

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Ursprungligen postat av Björken
                    Kan även skadade scalarespröt lagas och växa ut om de fått en liten knäck eller om det har gått av en liten bit? Går fenröta på spröten också eller vad kan ha hänt med spröten? Kan spröten skadas av att strömmen är för stark i akvariet?
                    Scalarer trivs inte i för stark ström.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Björken
                      • November 2005
                      • 1174

Jag vet, men det är bara tillfälligt tills jag lyckats få dit ett strilrör eller något annat som kan ge god ytcirkulation och syresättning utan att det blir för strömt. Det blev dålig miljö i akvariet, så detta är en nödlösning så länge.

Kommentar

Arbetssätt...