Tål alla fiskar salt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

Tål alla fiskar salt?

Behöver nog behandla mot svamp och eventuellt oodinium. Har läst att salt ska vara bra men jag har inget annat akvarium så jag måste behandla alla fiskar tyvärr. Jag undrar därför om jag törs hälla salt i akvariet? Tål alla fiskar det och hur går det för växterna? Alternativet är att jag åker och panikhandlar ett litet akvarium imorgon.
  • Magnus W
    • March 2003
    • 247

Varför inte panikhandla lite riktig fiskmedicin -- fungi-stop eller oodi-mor eller vad de heter -- i stället? Saltet fungerar nog bättre för fiskar som håller på att tillfriskna efter skador, mindre bra som medicin vid sjukdom.

Bara min enkla åsikt -- MW
    Plats här för fyndig signatur

Kommentar

• Björken
      • November 2005
      • 1174

O, tack för din enkla åsikt . Ja..... du har nog rätt. Kan du hjälpa mig med en till fråga tror du? Om jag behöver medicinera mot båda dessa sjukdomar- kan jag göra det samtidigt? Kan jag göra det i det akvarium jag har nu, med alla fiskar i (även friska) eller dödar dessa mediciner "snälla" bakterier i akvariet. Panikhandla litet akvarium OCH mediciner kanske är en bra idé? Jag är dessutom inte helt säker på vad fiskarna lider av.

Kommentar

• Magnus W
        • March 2003
        • 247

OK. Först och främst; diagnos på fisken. Medicinera mot rätt sjukdom. Googla och leta i böcker tills du är säker på vad dina fiskar lider av. Det finns flera slags mediciner och vissa av dessa går att kombinera, andra inte. Oodinium är en parasitsjukdom, och medicin mot den tror jag inte skall slå ut nyttobakterierna. Medicin mot svampangrepp kan funka på lite olika sätt, och kommer ibland att slå även mot nyttobakterierna i akvariet, men med lite varsam skötsel så är hela akvariet i balans igen efter ungefär en månad.
        Om fiskarna har fått hudskador av sjukdomen så kommer lite salt i vattnet att hjälpa dom att läka. Jag personligen tycker inte att man skall salta vattnet annat än som en sådan konvalecenshjälp.

Alltså:
        Ställ diagnos och medicinera mot rätt sjukdom.
        Låt fiskarna och akvariet återhämta sig -- kanske med lite salt i vattnet.
        Vissa fiskar, t.ex. Pansarmalar; Corydoras, gillar inte alls salt i vattnet.
        Sköt vattenbyten och kolla nitrit ordentligt under återhämtningen.

mina 2 cent -- MW
        Senast redigerad av Magnus W; 27 November 2005, 00:08.

Kommentar

• Björken
          • November 2005
          • 1174

Tack . Ja, det är svårt att ställa rätt diagnos. Har kollat runt en hel del. Mina två platys har som brunt punder över hela ryggen och ovanpå huvudet- verkar vara oodinium men de beter sig inte konstigt vilket förbryllar mig. De borde väl verka sjuka kan man tycka. Men något annat än oodinium tycker jag inte det liknar. Möjligen om hudgrumling kan se ut så men jag har för mig att det inte blir brunt av det. Min fjärilsciklid har ett vitt område strax bakom huvudet där det ser ut att finnas lite "ludd" eller nåt. Därför gissar jag på svamp, men det kan tydligen vara svårt att skilja på det och bakteriellt angrepp. Ser också ut att vara på väg att bli ett sår där. Den verkar verkligen sjuk (andas snabbt, gömmer sig) Så då skulle jag i så fall medicinera mot 1. Oodinium 2. Svamp 3. Bakteriell infektion. Kanske för mycket på en gång? Tycker du mina diagnoser låter vettiga?

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

Salt hjälper inte mot Oodium, Formalin 37% eller Kopparsulfat brukar vara det verksamma i medicin mot Oodium.
            Problemet med Kopparsulfat är att det är farligt för fiskarna vid överdosering, var för Formalin är bättre.
            FMG-mixtur FMG är en vanlig som parasitbehandling för fisk. FMG står för formalin - malakitgrönt och kombinationen har en synergistisk effekt, dvs ämnena förstärker varandras verkan.
            Malkitgrönt kan användas mot samma parasiter som FMG, men mest effektivt är det på egen hand som svampmedel. De flesta "antisvampmedel", som grön- eller blåfärgar vattnet innehåller därför troligen någon liten del malakitgrönt.
            http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Björken
              • November 2005
              • 1174

Ja, jag får pallra mig iväg till zoobutiken och fråga vad de har. Men då återstår fortfarande frågan om rätt diagnos. Har beskrivit symtomen ovan och är mycket tacksam om någon har synpunkter på om jag verkar ha ställt rätt diagnos.

/ Maria

Kommentar

• Magnus W
                • March 2003
                • 247

Ursprungligen postat av Björken
                Mina två platys har som brunt punder över hela ryggen och ovanpå huvudet
                Hmmm ... Utan att på något sätt vilja kalla mig sjukdomsexpert så måste jag säga att vid de fall av oodinium jag sett har pudrigheten varit vit eller nästan vit.
                Min fjärilsciklid har ett vitt område strax bakom huvudet där det ser ut att finnas lite "ludd" eller nåt. Därför gissar jag på svamp, men det kan tydligen vara svårt att skilja på det och bakteriellt angrepp. Ser också ut att vara på väg att bli ett sår där. Den verkar verkligen sjuk (andas snabbt, gömmer sig) Så då skulle jag i så fall medicinera mot 1. Oodinium 2. Svamp 3. Bakteriell infektion. Kanske för mycket på en gång? Tycker du mina diagnoser låter vettiga?
                Utan att ha sett fisken så är det svårt att ställa diagnos, men jag lutar nog lite åt svampangrepps-hållet.
                Det bästa vore om någon duktig, ordentligt sjukdomskunnig akvarist kunde kika på dina fiskar, eftersom det är ganska svårt att ställa diagnos via webben.

-- MW

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Det enda säkra sättet att ställa en diagnos är att studera ett skrapprov i mikroskop.
                  Så här ser Oodium ut http://www.home.no/telekort/fisk/oodinium.jpg

Kommentar

• Björken
                    • November 2005
                    • 1174

Skulle i så fall innebära att jag fick ta mina fiskar i en påse och åka till butiken med dem. Och det är frågan om de klarar det nu när de är sjuka och allt. Så oodinium brukar vara vitt? Ja, jag vet inte..... fiskarna verkar ju egentligen inte alls sjuka (platysarna), de har bara ändrat färg. Kanske är de inte alls sjuka. Kanske får avvakta och se om de visar några andra sjukdomstecken. De äter tom med god aptit och vore det oodinium så skulle den nog vara långt gången med tanke på hur starkt färgade de är på stora delar av kroppen. Då borde de väl verka sjuka också eller tänker jag helt fel? Fjärilen är definitivt sjuk, ser nästan döende ut. Utmärglad och sårig.

Kommentar

• Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

Kanske läge att avliva de sjuka fiskarna så är bekymret borta, städa akvariet så vattnet är optimalt och köpa nya fiskar.

Kommentar

• Björken
                        • November 2005
                        • 1174

Har så svårt att avliva fiskar. Och dessutom är det kanske så att jag bara har en enkel svampinfektion medan resten är friska. Eller inte....... Köper svampmedel imorgon. Tack för hjälpen alla! Men är det någon som vet om oodinium KAN vara brunt?

Kommentar

• Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

Gulvit.

Kommentar

• laerni
                            • October 2005
                            • 1046

Ursprungligen postat av Björken
                            . Jag undrar därför om jag törs hälla salt i akvariet? Tål alla fiskar det och hur går det för växterna?
                            Pansarmalar (Corydoras-arterna) tål inte salt i vattnet, växterna bryr sig inte om salt i den mängd som det gäller för att hjälpa svampangrepp bort från akvariet!
                            Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
                            http://www.laerni.dk/rubin.htm
                            Nytaget på Diskusfröna
                            http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste
                            http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

Kommentar

• Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

De flesta växter trivs inte i saltkoncentrationer över 250 mg/l.
                              En salthalt under 0,1 % kan anses som verkningslös.
                              Salt hjälper inte mot svamp men mot svamp.
                              Svamp kan uppstå vid parasitangrepp eller skada.

Fiskar som skadar sig eller har sår av parasitangrepp gynnas av salt.
                              Såret blir ett öppet hål där salter tränger ut och vatten tränger in.
                              Orsaken till detta är att fisken innehåller mer salt än vattnet och genom så kallad osmos ”försöker” vattnet utjämna det förhållandet.
                              Skillnader mellan saltkoncentrationen i fiskkroppen och vattnet som omger den gör att en utjämningsprocess äger rum.
                              En skadad fisk måste använda en del av sin energi för att motverka en utjämning av saltkoncentrationen.
                              En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.
                              Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.
                              Där hjälper salt fisken.

Kommentar

Arbetssätt...