Sjuka guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    Sjuka guppys

    Hej!

    Något konstigt händer med mina endlers guppy.
    Jag har guppy i två olika kar, och i det ena har vissa blivit sjuka.
    Det började för flera veckor sedan med att jag såg att några blev magra och fick dåligt allmänntillstånd.
    Resten såg ut precis som vanligt.
    Nu har det plötsligt blivit akut! Flera bara dog igår och idag. Även sådana som inte såg nämnvärt sjuka ut.
    De som ser sjuka ut är magra och "svullna" vid gälarna. De har även börjat få problem med vita fenor. Fortfarande är det bara vissa drabbade medan andra ser lika friska ut som vanligt. Dock är ca. hälften av ynglen i dåligt skick.
    Nu har jag ingående tittat på det andra akvariet och sett minst en som visar tendenser på att se mager ut.
    Vad är detta? Kan någon hjälpa mig?
  • Hemma
    • October 2003
    • 141

    #2
    Är inte superduktig på det här men har samma problem. Tror att det är någon slags parasit. Jag har även problem med fläckar på fenorna, så jag tror möjligtvis att det kan vara svampangrepp. Har gett Sterazin mot parasiter men det verkar inte hjälpa så nu vet jag inte riktigt..... Har även höjt tempen till ca 29. Har läst att vissa sjukdomar inte klarar lite högre temp.

    Pröva något mot parasiter det skulle jag tippa på.

    Min Endlerhanne har försvunit igår. Snyft!
    som gillar fiskar !

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #3
      Tack för svaret!
      Jag vet fortfarande inte vad som hände, men det har lugnat sig nu. Vissa fiskar och hälften av ynglen dog, men de som är kvar mår lika bra som de gjort hela tiden.
      I det andra akvariet såg jag tendenser till samma sak. Där medicinerade jag med "general tonic" och det verkar ha hejdat sjukdomen.

      Parasit kan jag inte tro att det var i mitt fall. Jag har ju haft samma guppys i snart två år utan problem hitills.

      Hoppas det löser sig med dina fiskar!

      Kommentar

      • Hemma
        • October 2003
        • 141

        #4
        General Tonic?? Är det något man kan införskaffa i akvarieaffären?
        som gillar fiskar !

        Kommentar

        • laerni
          • October 2005
          • 1046

          #5
          Hur är det med syret i vattnet? Har ni ordentlig ytcirkulation?
          Kan det vara för mycket nitrit i vattnet? Hur ofta och hur sker vattenbyten?
          Har det kommit nya fiskar i akvariet nyligen (inom 14 dagar)?
          Lasse

          Min Zoon

          Bilder på Diskusyngel mm:
          http://www.laerni.dk/rubin.htm
          Nytaget på Diskusfröna
          http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

          De senaste
          http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

          Kommentar

          • AnnikaW
            • August 2003
            • 343

            #6
            Tetra Medica General Tonic. " Bredbandsinfektionsmedel mot de vanligaste fisksjukdomarna som parasiter, bakteriella infektioner som fenröta, svampsjukdomar och förebyggande mot sår."
            Jag köpte det i en vanlig Zoo-affär.

            Jag gillar inte att använda medicin, och har heller inte gjort det på länge.
            Men jag blev desperat i det här fallet. Och medicinen verkar ha funkat.
            Jag har även gett alla mina guppies stora mängder nykläckt artemia.
            Jag tror att det stärker immunförsvaret och är positivt för allmänntillståndet.

            Akvariet: 112 liter, fluwal 204, 30%-igt vattenbyte i veckan.
            Jag mäter inga värden så jag vet inte om det finns nitrit, men det borde väl inte vara det eftersom andra fiskar mår bra. Det finns dvärgpansarmalar i akvariet som har mått bra hela den här tiden.
            Nya fiskar? Ja 5 afrikanska glasmalar. Men de magra fiskarna fanns innan de kom. (Jag trodde inte vid köpet att det var något att bekymra sig om.)Malarna kanske utlöste den akuta sjukdomen? Malarna lever, men tog stryk av sjukdomsutbrottet. Efter att ha simmat fritt omkring började de gömma sig och se ut att må dåligt.
            I det andra akvariet finns inga nya fiskar.

            Kommentar

            Arbetssätt...