Scalaren kan inte simma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oresare
    • December 2003
    • 273

Scalaren kan inte simma

Har fem årsgammal scalare som jag har haft i ett halvår och idag så fastnade den ena i en javaormbunke och när jag hittade den så satt den fast och var helt stilla. Det var inte förren jag håvade upp den som jag såg att den lever.

Den kan inte hålla sig rak utan ligger och flyter vid vattenytan. Gälarna är lite röda och står ut ovanligt mycket.

I akvariet är det
    ingen nitrit
    ph 6,2
    25,5 grader

Ingen annan fisk har dött, det är ett kraftigt underbefolkat 540 liters växtakvarium.

Det enda som har hänt idag är att jag gett en fulldospuls pmdd utan vattenbyte.

Men just nu så simmar (flyter) fisken i ett litet karantänkar med kranvatten.

Några tips på om det kan vara en sjukdom, någon skada av att ha fastnat i ormbunken något annat jag borde ha tänkt på eller bara som det kan bli?
  • lilim
    • August 2004
    • 72

om den bara flyter runt som ett höstlöv ungefär kan den ha fått fel på simblåsan...
    det är väl det enda jag vet, men självklart kan det juh åxå va nåt annat...

Kommentar

• figo
      • October 2004
      • 480

Jag gissar också på simblåsan.
      m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

Kommentar

• Simon B
        • January 2005
        • 395

Fem bast är ganska mycket för de flesta fiskar och de drar då lätt på sig sjukdomar med mera. Håller med följande talare i övrigt.
        Mina akvarier:

180l Sällskap
        112l SA biotop

Kommentar

• MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

Ursprungligen postat av Simon B
          Fem bast är ganska mycket för de flesta fiskar och de drar då lätt på sig sjukdomar med mera. Håller med följande talare i övrigt.

han har 5st årsgamla skalarer...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

Ursprungligen postat av oresare
            Har fem årsgammal scalare som jag har haft i ett halvår och idag så fastnade den ena i en javaormbunke och när jag hittade den så satt den fast och var helt stilla. Det var inte förren jag håvade upp den som jag såg att den lever.

Den kan inte hålla sig rak utan ligger och flyter vid vattenytan. Gälarna är lite röda och står ut ovanligt mycket.

I akvariet är det
            ingen nitrit
            ph 6,2
            25,5 grader

Ingen annan fisk har dött, det är ett kraftigt underbefolkat 540 liters växtakvarium.

Det enda som har hänt idag är att jag gett en fulldospuls pmdd utan vattenbyte.

Men just nu så simmar (flyter) fisken i ett litet karantänkar med kranvatten.

Några tips på om det kan vara en sjukdom, någon skada av att ha fastnat i ormbunken något annat jag borde ha tänkt på eller bara som det kan bli?

tror dock inte det var så smart att sätta fisken i ett eget kar som du dessutom fyllt med kranvatten... kan nog glöma den fisken imorgon tror jag...
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Simon B
              • January 2005
              • 395

Jaha:o . Skalare stod ju i singular så jag antog att det var en. För det heter väll

en skalare och flera skalarer eller... Är jag fel ute ?

Men men. Ett år är ju inte så farligt. Då beror det nog inte på det.
              Mina akvarier:

180l Sällskap
              112l SA biotop

Kommentar

• virran
                • November 2005
                • 11

Scalar som inte kan simma

Hej
                Jag håller inte med.
                Min scalar dog idag... den hade simmat lite konstigt..... sidleds å snätt å så.
                För ca 3 veckor sedan dog en annan scalar för mig ... den låg bara och flöt å var "förlamad" men den andader. Jag var tvungen att avliva den.

Så.... är det helt plötsligt så att 2 scalarer i samma akvarium har samma fel?
                Köppte en ny större scalar för 4 dagar sedan.... får se om den överlever eller drabbas av samma sak.

Kommentar

• lilim
                  • August 2004
                  • 72

Ursprungligen postat av virran
                  Hej
                  Jag håller inte med.
                  För ca 3 veckor sedan dog en annan scalar för mig ... den låg bara och flöt å var "förlamad" men den andader. Jag var tvungen att avliva den.

Köppte en ny större scalar för 4 dagar sedan.... får se om den överlever eller drabbas av samma sak.
                  jag hade en hel hög med fiskar som fick samma sak *enligt dom jag pratade med iaf* och dog av det inom bara några dagar...

Kommentar

• laerni
                    • October 2005
                    • 1046

Ursprungligen postat av virran
                    Hej
                    Jag håller inte med.

Virran det låter som någon förgiftning? Hur stort är akvariet? Nitrithalt?
                    Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
                    http://www.laerni.dk/rubin.htm
                    Nytaget på Diskusfröna
                    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste
                    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

Kommentar

• virran
                      • November 2005
                      • 11

Virran det låter som någon förgiftning? Hur stort är akvariet? Nitrithalt?[/QUOTE]

Jag har inte kollat det nu men när den första dog så var vattnet perfekt enligt alla test. Jag byter vatten 1 gång i veckan, Akvariet är ett 54L.

Idag upptäckte jag en grej på min nya scalar... den har fått en luddig vit fläck (vita prick eller svamp?) Grodan låg å flöt i morse å var död =O( De andra fiskarna som dog hade dock inga fläckar eller så och inte grodan heller.

Grodor borde vara tåliga och den kan ha dött av ålder då den var nästan 3 år gammal. Jag har inte haft problem med mitt akvarium tidigare och har i salt när jag byter vatten samt medel som binder tungmetaller..... vad ska man göra?? Nu ska jag iaf iväg och köpa medel mot vita prick eller om det är svamp...... *suck*

Kommentar

• erik l
                        • July 2005
                        • 308

54liter och scalarer går inte bra på tok för litet visserligen anter jag att du köpt små scalarer men de blir stora sök i arkivet.

Du byter vatten en gång i veckan hur mycket/lite vad har du för filter? låter som du har rejäl obalans i akvariet stoppa inte i fler fiskar förrän de kvarvarande frisknat till

Lycka till

Kommentar

• virran
                          • November 2005
                          • 11

Jag har små scalarer å de har gott om plats då jag bara hade 2 stycken och sen neontetror och serpatetror. Jag hade bra balans när den första scalaren dog.... eftersom det gjordes vattenprov. Jag bytte nu en 3:e del av vattnet.... jag brukar byta en hink varje gång och suga upp allt skit som ligger i gruset.
                          Har en vanlig pump som sitter i akvariet med ett filter som man tvättar..... har dessutom 4 växter som växer på bra i akvariet som ger syre.... Nu när jag köppte den nya scalaren (den ända som är kvar) kom den här vita luddiga pricken på ryggen....
                          I djuraffären sa det åt mig att skita i att mata på 5 dagar så att det blir bra balans i akvariet.... jag har låtit bli detta men så har det ändå hänt något med fiskarna. Det hela började när jag köppte nya fiskar så det är möjligt att jag har fått med något skit från djuraffären men det vet jag inte.

Kommentar

• y0da
                            • August 2005
                            • 1697

Du hade bra balans innan du stoppade i fiskarna alltså? Men sen efter att du stoppade i dem så fick du problem? Kan ju i så fall vara att du fick en nitritspik. Akvariumet var ju balanserat utifrån de individer du hade där i tidigare, tillsätter du fler fiskar så blir det ju obalans. Ofta så pass lite så att du knappt märker det, men kör du i flera skalaror i ett litet 54l så är nog risken stor för nitrit tippar jag..?
                            "Gott om plats" skriver du.. En skalar ska ha minst 45 cm höjd, misstänker att ditt 54l inte är så högt? Du bör nog skaffa ett större akvarium om du ska ha skalaror. 120cm långt, 45cm högt och volym på 275l är rekomendationen här på artbeskrivningen. Längd och volym är väl inte så petnoga kanske, däremot bör du satsa på en höjd på minst 45cm, gärna 60.
                            Dock bör ju inte ditt kar göra så att dina skalaror dör, är nog mer frågan om nitrit skulle jag tippa.
                            http://www.y0da.se

540L SA

Kommentar

• virran
                              • November 2005
                              • 11

Oki
                              Jag ska till djuraffären och köpa medel mot svamp och köper även mer test så att jag kan se om det är något fel.... Mitt mål är att köpa ett större akvarium på ca 100-200 L. Men vill att de fiskar jag har ska må bra innan jag skaffar större.... Vi har haft scalarer i ett akvarium på 60L tidigare utan problem och de var pigga och mådde bra. även de var små scalarer. Det verkar ju vara en svampsjukdom som har drabbat dem eftersom det är luddiga prickar.

Grodan borde inte ha påverkats uttav detta... Malen och Ålen mår hur bra som helst...
                              Som sagt jag ska göra ett test på vattnet. Vad gör man om det är nitrit förgiftning??
                              Den första dog och då var det bra vattenvärden.
                              När den andra dog så bytte jag 50% av vattnet eftersom jag misstänkte att det kunde vara något med vattnet....
                              Känns så hopplöst......

Kommentar

Arbetssätt...