Överlever räkorna aquafuran?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dolphine
    • March 2005
    • 6

Överlever räkorna aquafuran?

Efter en tämligen besvikelsespäckad första månad som "sällskapsakvarist" tvingas jag nu behandla med aquafuran pga sjukdomar av olika slag. Emellertid har jag tio kära japonicaräkor (amano) som fortfarande är jätteskygga och är omöjliga att fånga in. Enligt bruksanvisningen till aquafuranet är det dödligt för lägre stående djur - jag antar att räkorna hör dit men olika zooinnehavare har kommit med olika svar då jag frågat. Har någon här möjligen provat kombinationen aquafuran+räkor?? Vad hände? Vore JÄTTEGLAD för hjälp!

...eller tips på räkinfångning....
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

Som regel ska man behandla fiskar i ett sjukakvarie, undantag vitaprick.
    Om du måste medicinera i akvariet så flytta räkorna.
    http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Dolphine
      • March 2005
      • 6

Ingen vore gladare än jag om det gick att slippa att medicinera hela akvariet men med 150 fiskar blir det nog omöjligt att karantänsbehandla. Jag har försökt fånga räkorna, tro mig, men de försvinner på nolltid så fort jag närmar mig med håven. Jag har lite för gott om gömställen, 720 liter vatten att rymma i, hålstenar och mkt växter och rötter så det är inte så lätt. Mal kan man ju fånga i PETflaska har jag läst (stora iallafall), finns det inte nåt knep att fånga räkor?

Det finns alltså inget hopp om överlevnad för kvarvarande räkor?

Kommentar

• guineapig
        • April 2003
        • 157

Så länge du inte överdoserar bör det gå bra. Jag har själv medicinerat med Aquafuran i ett kar med Amano och de klarade sig fint. Så länge det inte är en kopparbaserad medicin kan du troligen vara lugn. Jag har dock använt Sera Snecktol ( som är ett kopparbaserat preparat) mot sniglar/märlor i ett kar med Humlaräkor och de skall vara känsliga för koppar men vid normal dosering så var det inga räkor som dog. Inga garantier dock för att dina räkor inte tar skada...

En fiskfälla av två PET-flaskor betad med en fodertablett fungerar även på räkor, tålamod krävs dock och förmodligen flera försök.

Daniel

Kommentar

• Dolphine
          • March 2005
          • 6

ÅÅÅÅÅÅHHHHH vad skönt att höra! Då provar jag, fällan får ett dygn på sig, sen får det bli medicinering.

Tack!!

Kommentar

Arbetssätt...