Sjuka Discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosen71
    • April 2005
    • 28

    Sjuka Discus?

    Jag har ett 450 liters discuskar. Fiskarna är ca 1 år gammla, åter bra och är inte skygga.

    Problemet är att jag tycker att de med jämna mellanrum har sett ut att andas snabbare än normalt, dvs om jag jämför med hur det ser ut på fiskarna i ex. en Zoobutik. Nu senaste veckan står vissa av dem från och till med munnen upp mot utan, ser inte ut som att de kippar efter luft, men de står och kikar mot ytan.

    Jag har tidigare pratat med min lokala Zoobutik om det här med snabb andning, och om de eventuellt kan vara gälparasiter. Det svar jag fått är att de andas snabbare ibland och att om de verkar friska för övrigt ska det inte vara några problem. Vidare fick jag information om att de brukar stänga ena gälen när de har gälparasit, och så ser det inte ut i mitt kar.

    Nu när de börjat stå och kika upp mot ytan börjar jag dock bli lite orolig. De står inte vid ytan hela tiden och de äter fortfarande när det är matdags. De står inte heller vid ytan efter att ljuset har släckts.

    Jag har kollat vattenvärdena dvs. ph, dh och NO2. Inga problem där.

    Är det någon som vet vad det kan vara för fel, om det är något fel?
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Äter dom så är det bra !

    Fluktar uppåt låter lite mysko även om inte jag är någon expert.

    Jag hade provat att rikta upp utblåset ännu mer och riva lite extra i vattenytan under en tid för att åtminstone kunna utsluta syrebrist.

    Eller gör ett lite större vattenbyte än vanligt och studera dem efter det.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      www.discusfish.nu, där kan du läsa om allt som har med discus att göra
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      Arbetssätt...