Och guppysarna dog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LenaH
    • October 2005
    • 20

    Och guppysarna dog

    I lördags köpte jag 5 st guppysar. 2 hanar och tre honor. På söndagen dog första hanen, på måndagen den andra och igår två honor. Så nu har jag en hona kvar. Hon verkar helt vilsen nu och simmar runt nere bland tetrorna, hon tror vääl hon är en av dem.

    När vi köpte fiskarna så mättes vattenkvalitén (sen om han i affären tog en snabbfika i stället för att kolla vattnet, vet inte jag) och den var bra. Fiskarna fick ingen mat förrän efter 24 tim.

    De började med att de höll sig uppe vid ytan. Efter en stund så börjar stjärtfenan dra ner fisken. Stod som i lodrätt läge. Sen sprattla de till och försökte hålla sig flytande, innan de dog.

    Vad kan detta vara??? Ser inget konstigt på dem.
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #2
    om karet är nystartad ,trolig nitrit.byt vattan 50%1-2 ggr pr dag
    .köp ett nitrit test och testa du behövar att byte 2-3-4 dg
    blev lite otydligt men hoppas att du förstår
    mvh janne
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • port513
      • October 2005
      • 116

      #3
      Ursprungligen postat av LenaH
      I lördags köpte jag 5 st guppysar. 2 hanar och tre honor. På söndagen dog första hanen, på måndagen den andra och igår två honor. Så nu har jag en hona kvar. Hon verkar helt vilsen nu och simmar runt nere bland tetrorna, hon tror vääl hon är en av dem.

      När vi köpte fiskarna så mättes vattenkvalitén (sen om han i affären tog en snabbfika i stället för att kolla vattnet, vet inte jag) och den var bra. Fiskarna fick ingen mat förrän efter 24 tim.

      De började med att de höll sig uppe vid ytan. Efter en stund så börjar stjärtfenan dra ner fisken. Stod som i lodrätt läge. Sen sprattla de till och försökte hålla sig flytande, innan de dog.

      Vad kan detta vara??? Ser inget konstigt på dem.
      Vissa stammar av guppy är väldigt känsliga för andra bakteriefloror än den de kommer ifrån. Slutade med de framavlade varianterna på grund av just det där och kör idag med naturformen samt Endlers guppy.


      /Henke

      Kommentar

      • Guppy1
        • October 2005
        • 57

        #4
        Jag har läst någonstans att det är skillnad på guppys och guppys. Är tex svenskodlade bättre? mindre känsliga så att säga?
        Har ju själv problem med även mina guppys som går att läsa om här på forumet.
        Hur är det med svärdbärare och andra fiskar då? Är svenskodlade bättre där?

        Kommentar

        • Adamzon
          • October 2005
          • 342

          #5
          Ursprungligen postat av Guppy1
          Jag har läst någonstans att det är skillnad på guppys och guppys. Är tex svenskodlade bättre? mindre känsliga så att säga?
          Har ju själv problem med även mina guppys som går att läsa om här på forumet.
          Hur är det med svärdbärare och andra fiskar då? Är svenskodlade bättre där?
          ¨
          Har du tillsatt salt?
          Det ökar guppisarnas motståndskraft.

          mvh: Adam
          240 L Amerika, med BTN
          54 L Slaffs, med BTN
          350 L Växter
          45 Liter (extra akvarie)
          120 Liter lek
          144 Liter KUBEN



          Mvh: Adam Madsen
          Lidköping
          http://blog.temabild.se

          www.plantswap.se/forum/

          Kommentar

          • port513
            • October 2005
            • 116

            #6
            Ursprungligen postat av Adamzon
            Ursprungligen postat av Guppy1
            Jag har läst någonstans att det är skillnad på guppys och guppys. Är tex svenskodlade bättre? mindre känsliga så att säga?
            Har ju själv problem med även mina guppys som går att läsa om här på forumet.
            Hur är det med svärdbärare och andra fiskar då? Är svenskodlade bättre där?
            ¨
            Har du tillsatt salt?
            Det ökar guppisarnas motståndskraft.

            mvh: Adam
            Salt hjälper inte om det förekommer olika bakteriekulturer bland fiskarna.

            Köpte exempelvis 1.2 Betta splendens och körde introduktionen enligt konstens alla regler. Efter en kort tid var alla kampfiskarna döda och även de i affären började krokna utan synliga orsaker.

            Så bakterieflora kan orsaka mindre haverier ibland.


            /Henke

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Hur gjorde du när du introducerade fiskarna i akvariumet?
              Jag brukar låta påsen ligga i vattnet ca 20 min. Efter det så tillsätter jag en kopp akvarievatten i påsten ca var 10'e min, för att sakta vänja fisken vid bakteriefloran och nivåerna i vattnet.
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • port513
                • October 2005
                • 116

                #8
                Ursprungligen postat av y0da
                Hur gjorde du när du introducerade fiskarna i akvariumet?
                Jag brukar låta påsen ligga i vattnet ca 20 min. Efter det så tillsätter jag en kopp akvarievatten i påsten ca var 10'e min, för att sakta vänja fisken vid bakteriefloran och nivåerna i vattnet.
                Ungefär samma som du fast jag har något andra tider, lät påsen ligga i 30 minuter innan jag började koppa i och jag körde ikoppning under 30 minuter.


                /Henke

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Desto bättre tippar jag
                  Bara man inte bara låter påsen ligga där i 20 min och sen häller i fisken. Har sett påsar med tryckt beskrivning, och där har det stått så.
                  Testade det när jag körde i en siames i mitt lilla kar, han låg och flämtade på botten rätt länge, så det var nog inte så jättebra. De andra siameserna har nyfiket simmat omkring och utforskat.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • port513
                    • October 2005
                    • 116

                    #10
                    Ursprungligen postat av y0da
                    Desto bättre tippar jag
                    Bara man inte bara låter påsen ligga där i 20 min och sen häller i fisken. Har sett påsar med tryckt beskrivning, och där har det stått så.
                    Testade det när jag körde i en siames i mitt lilla kar, han låg och flämtade på botten rätt länge, så det var nog inte så jättebra. De andra siameserna har nyfiket simmat omkring och utforskat.
                    Precis som med all annan hobby förekommer det hur mycket gammal information som helst

                    Har ett par påsar här hemma där det står att man direkt kan släppa i dem så fort de fått samma temperatur

                    Men att bettan dog tror jag var nått annat för butikens bettor försvann de också och vi såg inga tecken på sjukdom eller nått.


                    /Henke

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Mjo.. fast den påsen fick jag med mig från en butik för ca 1 månad sedan.. lite illa tycker jag.
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • port513
                        • October 2005
                        • 116

                        #12
                        Ursprungligen postat av y0da
                        Mjo.. fast den påsen fick jag med mig från en butik för ca 1 månad sedan.. lite illa tycker jag.
                        Inte undra på att många nya tröttnar när de gör som beskrivningen säger och fisken iaf dör.

                        Med min första orm fick jag tipset att mata en gång i månaden och det är inte så extremt många år sen.


                        /Henke

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          port513: Om matningstipset av ormen var dåligt eller ej beror ju på vilken sorts orm det var, ålder mm.

                          Erik
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • LenaH
                            • October 2005
                            • 20

                            #14
                            Ursprungligen postat av y0da
                            Hur gjorde du när du introducerade fiskarna i akvariumet?
                            Jag brukar låta påsen ligga i vattnet ca 20 min. Efter det så tillsätter jag en kopp akvarievatten i påsten ca var 10'e min, för att sakta vänja fisken vid bakteriefloran och nivåerna i vattnet.
                            Jag lät påsen ligga i vattnet ca 15 min, sen koppade jag 2 ggr med 5 min emellan. Helt enligt säljaren, men jag antar att det var alldeles förkort tid om jag ser eran diskussion.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...