Snabb karantänhjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lissie
    • June 2005
    • 123

    Snabb karantänhjälp

    Köpte en kampfiskhane i fredags, efter att den andra gamle dött. Delar akvarie med en massa guppisar.
    Upptäckte nu till min fasa att den är full av vita prickar. Ingen annan fisk har någon prick. Bara kampisen.
    Min fråga är nu- bör jag behandla hela akvariet eller - som jag läst på flera ställen - kan jag sätta kampisen i karantän och bara behandla den? Kan man då ta en spann tex? Behöver där finnas pump?

    Tacksam för snabbt svar eftersom jag vill behandla så fort som möjligt.
    Har costapur hemma

    Lissie
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Finns säkert folk som kan svara bättre än jag - men jag ska göra ett försök.

    Plocka upp kamphannen och lägg den i en spann/balja. Pump behövs inte till labyrintfiskar eftersom de kan plocka syre från luften! Dock måste du byta vatten ofta.

    Behandla fisken i spannen i första hand. Har du tur har inte sjukdomen hunnit sprida sig. Du kan även ha nytta av att höja tempen i huvudkaret till 29-30 grader, då får vita prick-bakterien det svårare.
    Har du otur har sjukdomen spridit sig till andra fiskar, då är det lika bra att behandla hela karet.

    (Någon som har mer erfarenhet inom området är välkommen att rätta mig )

    Lycka till!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      du bör väl behanla hela karet,men om du bara vill behandla kampfisken ,går dett bra i en span ell.dyl.du behövar inte pump om det handlar om en dag eller tvo

      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Lissie
        • June 2005
        • 123

        #4
        Det jäkliga var att lagom tills jag upptäckte prickarna hade jag flyttat över en växt från detta akvariet till yngelakvariet bredvid. Får verkligen hoppas inte den drar prickar med sig.
        (Tack för svaren) Hmm än en gång det svåra dilemmat: hela karet eller bara fisken....

        Lissie

        Kommentar

        • Dolphine
          • March 2005
          • 6

          #5
          Hej Lissie!
          Jag hade nog behandlat den prickiga bumselibums och hoppats på att akvariet klarat sig. Det är ju lite bökigt och dessutom dyrt att behandla hela akvariet. Sen vara jätteuppmärksam på ev nya prickar, förstås, och om oturen skulle vara framme DÅ behandla hela rasket.

          Håller tummarna att allt går bra!

          Kommentar

          • Lissie
            • June 2005
            • 123

            #6
            Jag behandlade hela akvariet, men tyvärr spred det sig till alla fiskarna. Kampfisken dog inatt eftersom han även drabbades av fenröta. Nu hoppas jag bara att ingen av de andra får det oxå.
            Vita prick börjar bli bättre men jag har höjt tempen och medicinerar fortfarande. Dessutom har det spritt sig till yngelakvariet (flyttade en växt innan jag upptäckte de första prickarna, så det är lagom skoj)
            Tack för råden
            Lissie

            Kommentar

            • KimJosefin
              • September 2004
              • 91

              #7
              När det gäller andra sjukdomar är det vanligt att sätta den sjuka fisken i karantän men oftast när det gäller just vitaprick behandlar man hela karet eftersom sjukdomen är rätt smittsam, men som andra har sagt.. det är inga problem att sätta kampfisken i en vanlig hink med rumstempererat vatten eftersom de kan andas luft. Höj temperaturen i sällskapskaret till typ 30 grader i sällskapskaret.


              Kommentar

              • KimJosefin
                • September 2004
                • 91

                #8
                Oj såg nu ditt sista inlägg, som du skickade samtidigt som mitt... Ett tips mot fenröta är att tillsätta salt i vattnet, till exempel ektozon och hålla en bra vattenkvalitet!


                Kommentar

                • Lissie
                  • June 2005
                  • 123

                  #9
                  Ja hade kampfisken levt imorse hade jag behandlat den separat.
                  Hade salt i vattnet,men vad jag har läst mig till är det inte ovanligt att fiskarna drabbas av fler sjukdomar när de väl är nedsatta i immunförsvaret av en sjukdom.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...