Baken hänger. Vad är det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy1
    • October 2005
    • 57

    Baken hänger. Vad är det?

    Hej.

    Jag har för första gången skaffat guppys och svärdbärare. Anledningen är att jag nu vill ha lite yngel.
    Har tidigare haft olika fiskar som inte ynglat av sig så lätt.
    Men plötsligt märker jag också att det verkar som om jag fått sjukdom i akvariet. Det är första gången för mig, har aldrig tidigare haft det trots flera år med akvarium.
    Köpte fiskarna för mindre än en vecka sedan. Strax efter började ena guppyhonan simma med bakdelen nedåt hela tiden.
    Nu har plötsligt min svärbärarhane blivit helhängig. Han gömmer sig bland växterna och rör bara på sig då mat serveras. Även hans svärd på baken har börjat hänga lite.
    Vad är det????
    Kan vita prick-sjuka uttrycka sig så? Jag tycker det verkar som om en annan av mina fiskar har några ytterst små vita prickar som inte syns så tydligt på sin bakfena.

    Vore väldigt tacksam för svar. Detta kan väl inte vara normalt ens för guppys eller svärdbärare?

    MVH Guppy1
  • Guppy1
    • October 2005
    • 57

    #2
    Hjälp! Det är vita pricksjukan i mitt akvarium! Idag har nästan alla mina fiskar små små vita prickar på sina bakfenor (bl.a.). jag som aldrig haft en sjukdom i mitt akvarium överhuvudtaget innan.
    Jag får panik. Vad ska jag göra????
    De äter allihop när jag mater dem. temperaturen i akvariumet är 26-27 grader. Jag ska höja det lite nu för att få stopp på detta. Men klarar fiskarna av att man höjer temperaturen?
    Kollade av mina värden i akvariet igår och de är fortfarande bra.
    Förmodligen blev de stressade av bytet av miljön eller så kom det med någon fisk från affären eller den nya växten som jag köpte. Jag tror personligen på stress.
    Men hur gör jag nu?
    Spelar det någon roll vilken medicin jag köper på affären? Kan jag bara be om att få en medicin mot vita prick?
    Blir endel fiskar hängiga av vita prick?
    Oh, jöses. Flera år med akvarium och aldrig sjukdom, så händer det här....
    Undrar just om det beror på att jag börjat med Guppys och svärdbärare.
    =0(

    Kommentar

    • Bucket
      • February 2004
      • 1020

      #3
      Ursprungligen postat av Guppy1
      Hjälp! Det är vita pricksjukan i mitt akvarium! Idag har nästan alla mina fiskar små små vita prickar på sina bakfenor (bl.a.). jag som aldrig haft en sjukdom i mitt akvarium överhuvudtaget innan.
      Jag får panik. Vad ska jag göra????
      De äter allihop när jag mater dem. temperaturen i akvariumet är 26-27 grader. Jag ska höja det lite nu för att få stopp på detta. Men klarar fiskarna av att man höjer temperaturen?
      Kollade av mina värden i akvariet igår och de är fortfarande bra.
      Förmodligen blev de stressade av bytet av miljön eller så kom det med någon fisk från affären eller den nya växten som jag köpte. Jag tror personligen på stress.
      Men hur gör jag nu?
      Spelar det någon roll vilken medicin jag köper på affären? Kan jag bara be om att få en medicin mot vita prick?
      Blir endel fiskar hängiga av vita prick?
      Oh, jöses. Flera år med akvarium och aldrig sjukdom, så händer det här....
      Undrar just om det beror på att jag börjat med Guppys och svärdbärare.
      =0(

      Höj tempen du bara.. dom klarar nog av det.

      Medicin som jag använder mot vitaprick heter "sera costapur"

      Lycka till
      jävla massa akvarium!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

      Kommentar

      • Guppy1
        • October 2005
        • 57

        #4
        tusen tusen tack!
        vad skönt med ett svar.
        Hoppas att fiskarna klarar sig nu. Brukar det vara svårt att bli av med vita prick? Måste jag sanera hela akvariumet om jag lyckas få fiskarna friska igen?

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Jag har bara haft enstaka fiskar som har fått vita prick.

          Så jag har ett karantän akvarie dit jag flyttar dom.
          Höjjer tempen till 30grader och kör i medicinen.. oftast har det tagit 2-3 dagar har prickarna försvunnit.
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • Guppy1
            • October 2005
            • 57

            #6
            Hej igen.

            Jag fick tag i en medicin som heter "Exit". Den skulle tydligen vara bra mot vita prick och något som heter velvet-något.
            Vi får väl se.
            Nu är det några få timmar sedan jag hade i det och det jag har upptäkt är att svärdbärarhanen nu är framme och simmar med de andra fiskarna. Han verkar både gladare och piggare. Lustigt. Kan han redan ha reagerat på medicineringen?
            Nåja, det är ju skönt i alla fall.

            Oh, vad jag hoppas att detta hjälper och att mina fiskar klarar sig. Jag får väl vänta och se.

            Kommentar

            Arbetssätt...