Behöver akut hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvina
    • October 2004
    • 103

    Behöver akut hjälp!!!

    Det är så att några av mina fiskar (Black Molly,Sorgmantel och Guppy) är sjuka! Dom hänger antingen uppe vid ytan eller nere på bottnen, försöker klia sig mot saker och andas snabbt. Black Mollysarna har glosögon och vita prickar. Igår så behandlade jag alla Black mollys med aquafuran och så la jag i något storkornigt salt i akvariet (?), men jag vet inte om jag ska ta i mer!? Vet inte riktigt vad jag ska göra nu...
  • platy5
    • May 2005
    • 1087

    #2
    Byt vatten höj temp till 30-31C. Själv har jag 31C i vattnet nu behandlar mot vitaprcik men dom simmar runt som vanligt och äter å så.
    __________________________________________
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

    Kommentar

    • elvina
      • October 2004
      • 103

      #3
      Jag tror inte att det är vita prick som är det allvarligaste, utan det där med att dom kliar sig. Ska jag köpa någon speciell medicon mot det? Två av Black Mollysarna ser nu också ut att gör "ofrivilliga" rörelser, alltså, dom gör små ryck ibland och simmar utan att komma någon vart. Det är ju nästan obehagligt att se dom :S

      Kommentar

      • Gummiankan
        • October 2005
        • 407

        #4
        jag har också det, en molly/svärdbärare dog i eftermiddags och en kommer troligen dö i natt. Jag håller på att behandla för vitaprick och har därför ca 30 grader. Men det borde de ju inte dö av...? Har läst om något som heter hudgrumlingar, läs om sjukdomar här på zoopet. Det som är mest oroväckande är att malarna (ancistrus och pleco) börjar flåsa...

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Kliande är ett tecken på hög nitrithalt. Botas genom vattenbyten, att man låter bli att mata en vecka, och gärna tillsätter t.ex. Nitrivec.

          Vita Pricksjukan är en yttre parasit som bäst botas med medicin och värme.

          Det är vanligt att fiskar får vita pricksjukan som en följd av t.ex. nitritförgiftning.

          Kommentar

          • Gummiankan
            • October 2005
            • 407

            #6
            Jag har inte haft någon nitrit på ett tag.... nu har jag <0,1ppm så jag kan inte påstå att jag är orolig för att det är det....

            Kommentar

            • elvina
              • October 2004
              • 103

              #7
              Dom andra fiskarna skadas väl inte av att man höjer temperaturen? Har inte mätt nitrit på ett tag, men ska nog göra det nästa helg eller nått.

              Kommentar

              • platy5
                • May 2005
                • 1087

                #8
                Du borde mäta nitriten ! Vilka fiksar har du ? Du kan höja gradvist så ser du på fiskarna hur dom beter sig vid högre värme.
                __________________________________________
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

                Kommentar

                • jean1
                  • August 2005
                  • 218

                  #9
                  Jag höjde temperaturen till 30 grader tidigare i veckan, pga att jag köpt några diskusar. Det blev en otrevlig upplevelse för de övriga fiskarna i akvariet. Det blir för lite syre i varmare vatten, så det är viktigt att man tillsätter extra om man är tvungen att höja tempen av någon anledning.
                  Nu har jag sänkt tempen till 29, och det verkar samtliga fiskar klara av utan att flämta för livet...
                  När det gäller fiskar som kliar sig har jag haft problemet nyligen också. Jag tillsatte 1 dl jodfritt salt/ 100 l vatten, och klådan försvann ganska omgående. Jag har inte heller någon nitrit i mitt akvarium.
                  Senast redigerad av jean1; 06 November 2005, 10:38.

                  Kommentar

                  • elvina
                    • October 2004
                    • 103

                    #10
                    Har mätt nu, Nitrat=40 Nitrit=0 Gh=3 Kh=17 och pH=8,0... Förstår ärligt talat ingenting av dom här siffrorna Men enligt EasyTest så är mitt pH och Kh farligt, och mitt Gh livsfarligt!

                    Kommentar

                    • heljis

                      • June 2003
                      • 1150

                      #11
                      Ditt pH och kH är det inget fel på, och inte ditt gh heller. Dock är de symptom du beskriver garanterat nitritförgiftning! Byt vatten omedelbart, 30-40% och sedan lika mycket igen ikväll.

                      Låt mig gissa: du har teststickor? (gummiankan också?) Släng och köp riktiga tester(dropptester), så ska du se att de visar nitrit!
                      Martin Heljedal

                      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                      Kommentar

                      • jean1
                        • August 2005
                        • 218

                        #12
                        Nej, jag tror varken att ditt GH eller KH är livsfarligt. GH visar hur hårt eller mjukt vatten du har, 3 är ett väldigt mjukt vatten. Det enda problemet med det kan vara att det är svårt att få värdena att vara stabila, pH kan "skutta" lite fram och tillbaka vilket fiskarna kan reagera lite negativt på. KH har med salter och andra mineraler att göra. Vanligtvis följer det pH-värdet. Har man ett lågt KH, har man oftast ett lågt pH.
                        Ditt KH ligger högt, men jag kan inte svara på om det är direkt skadligt. Ett pH på 8 är ingen fara. Det är ett ganska vanligt pH på kranvatten, och borde inte ställa till några direkta bekymmer.
                        Ett tips om du använder stickor för att testa dina vattenvärden: de är inte 100% tillförlitliga. Testa därför med flera stickor, och se om du får samma resultat.
                        Men jag är långt ifrån någon expert på vattenkemi. Finns de som är betydligt duktigare på sånt. Vet inte hur länge ditt akvarium har varit igång, men det kan ta lite tid att få rätt balans. A och O är iaf att byta 20-30% av vattnet varje vecka, och se till att det inte blir en massa matrester kvarliggande på botten.
                        Mvh Jeanette

                        Kommentar

                        • Gummiankan
                          • October 2005
                          • 407

                          #13
                          Nej, jag har sera dropptest.


                          Extra jodfritt salt asså?

                          Kommentar

                          • heljis

                            • June 2003
                            • 1150

                            #14
                            Ursprungligen postat av jean1
                            GH visar hur hårt eller mjukt vatten du har, 3 är ett väldigt mjukt vatten. Det enda problemet med det kan vara att det är svårt att få värdena att vara stabila, pH kan "skutta" lite fram och tillbaka vilket fiskarna kan reagera lite negativt på.
                            Du blandar ihop gh och kh här.. Ett högt kh medför stabilt vatten. Gh spelar inte in mycket alls i akvariesammanhang faktiskt.
                            Har man ett lågt KH, har man oftast ett lågt pH.
                            Ditt KH ligger högt, men jag kan inte svara på om det är direkt skadligt. Ett pH på 8 är ingen fara. Det är ett ganska vanligt pH på kranvatten, och borde inte ställa till några direkta bekymmer.
                            pH 8 och kH 17 är utmärkt för Tropheus(och andra malwi och tanganyika förstås)!
                            Lågt kh och lågt pH stämmer ganska bra överrens, precis som du skriver. pH på 8 är ingen fara för de fiskar du har, även om det inte skulle skada att få ner det lite.
                            Martin Heljedal

                            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                            Kommentar

                            • elvina
                              • October 2004
                              • 103

                              #15
                              Ursprungligen postat av heljis
                              Låt mig gissa: du har teststickor? (gummiankan också?) Släng och köp riktiga tester(dropptester), så ska du se att de visar nitrit!
                              Ja, det har jag. Men jag trodde att dom var bättre än dropptester?! :|

                              Kommentar

                              Arbetssätt...