Pop-eye?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psandstr
    • October 2005
    • 137

    Pop-eye?

    Hej,
    I söndags upptäckte jag att en Apistogramma Hongsloi hade fått ett utstående öga och därefter vidtog jag följande åtgärder:

    Söndag: Vattenbyte 100l och tillsats av Ektozon 1tsk/50l temp.höjning från 26 till 27 grader.
    Måndag: Vattenbyte 100l och (tillsats av ektozon koncentrationen är nu 2tsk/50l vatten) temphöjning till 28 grader.

    Fisken äter bra och visar inga andra sjukdomstecken men ögat har inte blivit bättre.

    Akvariet är på 375l och är ganska nystartat (ca 5 veckor) och inte helt i balans ännu. pH-värde 6.2, KH 1, nitrit och nitrat är ej mätbart.

    Fiskarna i akvariet är: 5st Otocinclus, 4st Pitbull pleco, 2+3 Apistogramma Agassizi, 2+4 A. Hongsloi, 20st Kardinaltetra.

    Popeyen har förmodligen uppkommit pga. dåliga vattenvärden (obalans) så detta är jag medveten om.

    Det här är vad jag undrar över:
    Är detta en bra metod för att bota den sjuka fisken?
    Finns det något mer jag kan göra i det befintliga akvariet?
    Övriga tips?

    Jag har sökt lite på nätet om detta men inte funnit särskilt mycket men någonstans läste jag att även om man botar bakterieinfektionen så kommer det utstående ögat trodligen vara kroniskt, någon som har egna erfarenheter?

    MVH/ Per
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Mina erfarenheter är att pop-eye nog består.
    När jag var ung kokade jag till och med paletter för detta...
    Gör aldrig om detta dock - fortfarande en traumatisk upplevelse.
    Jag tror även att detta fenomen ibland kan uppstå traumatiskt.
    DVS av skada - en fisk hoppar/tappas i golvet eller simmar hårt in i en vägg.
    Men OBS igen - jag bara tror - vet inte säkert.
    Bakterieteorin verkar dock inte fullt uppbackad faktiskt...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • psandstr
      • October 2005
      • 137

      #3
      Tack för ditt svar.

      Koka paletter???? Låter dramatiskt... Varför?

      Jag var i kontakt med handlaren som jag köpte fisken av och enligt honom så beror pop-eye oftast på en bakterie-infektion (orsakad av dålig vattenkvalitet) som orsakar en vätskeansamling bakom ögat, det förekommer också i samband med bukvattensot.

      Jag förklarade för handlaren att jag har bytt 30l vatten dagligen för att inte störa "balansen" och pH-värdet för mycket. Han trodde då att jag trots detta fått en hög halt av nitrat och tyckte att jag skulle byta en större mängd vatten 1gång/ vecka samt fortsätta med de dagliga vattenbytena.

      Vad tror du om ectozon samt temp.höjning om detta nu är en bakteriell infektion, kan den ha någon effekt?

      Medicinering i övrigt?

      Tilläggas till detta bör att det är den största Hongsloi hanen som fått detta och absolut inte den svagaste fisken.

      Tråkigt att detta oavsett vad det beror på antagligen blir bestående, akvariets vackraste fisk!
      MVH/ Per

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Koka paletter - på den tiden rekommenderad avlivningsmetod
        Ektozon - mkt dyrt koksalt (med liten tillsats av annat) - hellre då koksalt
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • psandstr
          • October 2005
          • 137

          #5
          Dyrt salt ja men frågan är om salt, i vilken form det än må vara, kan ha någon effekt mot bakterier??

          Jag har förut använt salt och temperaturhöjning med stor framgång till Diskus men det har ju oftast handlat om tarm- och gäl-parasiter.

          Dessa "dvärgar" är ju så oerhört mycket känsligare mot medikamenter av olika slag så jag undrar därför om det finns någonting på marknaden man kan använda mot ev. bakterieinfektioner eller om det bästa är att försöka tillse att levnadsbetingelserna i akvariet är så optimala som möjligt och hoppas att fisken på egen hand klarar av infektionen?

          Förslag??

          MVH/ Per

          Kommentar

          • apisto_vf
            • August 2004
            • 140

            #6
            Hej! Kolla in den här länken den behandlar just utstående ögon hos A. hongsloi, även om det kanske inte är jättemycket information.

            Kommentar

            Arbetssätt...