Fenröta?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Fenröta?!?

    En av mina kyssguramis har betett sig lite mysko några dagar. Hon har hållt sig undan och inte ätit något, men jag har inte hittat några fel på henne, så jag tänkte att hon säkert skulle repa sig. Men nu i helgen när jag tittade på henne så hade hennes stjärtfena börjat "försvinna". Igår när jag bytte vatten så simmade hon helt knepigt. Uppochned, snurrade runt i cirklar, ibland slutar hon bara simma och hänger med vattnet ett tag, och sen börjar hon på sådär igen. Vet inte om det är pga fenan eller om det är något annat? Det är ca 1/4 av fenan som försvunnit hittils.
    Även min dvärgguramihona har lite problem. Hon har ett hål vid fenan, sen är hon skadad vid en utav gälarna. Ser ut som hon har fastnat i något, är en liten längre reva som är svullen.
    Ska jag köpa medel mot fenröta? Eller kan det vara något annat? Alla de andra fiskarna är hur pigga som helst.
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    kolla mina länkar under sera.htm där kan du se vad det är(ja kanske inte helt) låter annars fenröta.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Fick precis rapport hemmifrån, dvärgguramihonan är död

      Har kollat de länkarna, tycker det är lite lurigt att se vad det är dock, men det låter som fenröta.. men där finns ju bara bilder, vet inte hur de ska bete sig annars. Kan det hända att de simmar så av fenröta?
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Kyssguramin var det tydligen.. dvärgen hittar inte flickvännen..
        Kyssen klarar att vara ensam? Eller bör man skaffa en ny till den?
        Kan tilläggas att jag egentligen inte vill ha dem, vill ha en sydamerikansk biotop har jag kommit på. Men jag vill ju inte att den ensamma kyssen ska behöva lida
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          om det är fenröta och det har gett sig på fisken så pass att den simmar onormalt kan man nästan säga att den gett upp och då kanske göra livet kort för den stackaren, jag e inte mycket för att avliva utan att först testat att bota, jag har eget förråd av malakit green som säger bota fenröta och det gör det tillsammans med formalin 3%. finns färdig mediciner.
          Bara bilder nää där e en del text med om du kollar vidare i småbilderna men visst det är inte lätt att diagnostera, men en grov gissning som du förklarar det fenröta, om det är det får du medicinera så inte de andra fiskarna får det coh ha översikt på den sjuka fisken för börjar de andra tugga på den så....
          Lycka till och hoppas jag varit till ngn hjälp
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Jo.. jag ska som sagt köpa medel för det i eftermiddag. Flickvännen fiskade upp kyssguramin innan, dock var det bara halva kvar sa hon. Malen hade suttit och ätit på henne. Hoppas att det inte smittar till honom

            Stort tack för hjälpen hittils
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Hmm.. var i den lokala butiken för att köpa ett medel mot fenröta. De gav mig "JBL Fungol" och sa att det bör funka. Nu när jag läser bruksanvisningen så blir jag dock lite osäker?!

              "Fungol är ett verksamt preparat för behandling av externa mykoser som orsakas av svampar av vamiljen Saprolegnia. Vitaktiga, bomullstussliknande beläggningar är tecken på denna infektion som kan angripa alla yttre kroppsdelar."
              Stämmer detta på fenröta?
              "Fiskar som redan är sjuka kan vara känskliga och reagera för preparatet. Börja med halv dos och öka försiktigt. I detta sammanhang måste klart påpekas att en yttre svampinfektion är sekundär, dvs en f öljdsjukdom av någon yttre skada. Denna kan ha orsakats mekaniskt eller av någon sjukdomsalstrare. Därför måste den egentliga orsaken först åtgärdas för att den yttre svampinfektionen skall kunna behandlas effektivt."

              Hmmm...
              Killen jag köpte den av är dock kunnig, har fått mycket bra hjälp av honom tidigare. Men alla kan göra fel, tänkte höra med er innan jag doserar flaskan i akvariumet.
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                tjena y0da Jo fungol kan fungera mot detta. följ anvisningarna bara och håll öga på fiskarna hur de mår, skulle de må hur kasst som helst byt vatten typ 40-50% avvakta lite och gör om processen dessa andra ämnea som kommer är är för röta annars men är mycket mer agressivare, JBL Ektol fluid är ett annat medicament som kan användas om det är röta används ofta vid mun röta används denna så använder man oftast fungol efter
                detsamma gäller JBL Ektol cristal efter att man använt detta används fungol
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Okay!

                  Flickvännen hade som sagt fiskat upp dvärgguramin, den var dock hel! Malen hade simmat upp på henne för att börja mumsa, men hade inte hunnit göra det. Kyssguramin låg och flöt på ytan när jag kom hem. Hon var också "hel", men ögonen saknades.
                  Hittar inga symptom på sjukdom bland de andra fiskarna. Bör jag köra i medlet ändå? Eller ska man ha is i magen och avvakta och kolla efter röta?
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Som sagt fungol e ganska milt så kör i en liten dos och se vad som händer
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...