ancistrus med fläckar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zickan
    • June 2005
    • 60

    ancistrus med fläckar?

    Hej!
    Min ancistrus hona har fått två vita fläckar. En på höger fena och en på stjärtfenan, de är knappnålsstora, platta och har helt jämna kanter. Svamp el vitaprick? Någon som vet?
  • AquaPro
    • August 2005
    • 219

    #2
    Låter som vitaprick ;<
    2 Meter Växtburk.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      om du klickar på länken i min signatur och går in under sjukdomar så hittar du text om en massa sjukdomar men även bilder du kan jämföra med.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • zickan
        • June 2005
        • 60

        #4
        jo har varit där redan o kikat men inget som riktigt liknar det min hona har. Prickarna är som sagt rätt stora. Har iaf börjat med vita prick medecin. En fråga bara kan jag köra med co2 medans jag medecinerar? Har stängt av den.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          det enda ja kan tänka mej är om ph är lägre än fiskarna vill ha vilket kan va småstressande och sen sjukdom på de.
          men försök hitta nån mer kunnig på området
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • gren
            • September 2005
            • 87

            #6
            Ju lägre pH du har desto bättre. Vita pricksjukan utvecklas inte alls under pH 5,5. Jag vill dock poängtera att jag läste detta i en bok om akvariefiskars sjukdomar och boken kommer från 1964 tror jag. Den var dock mycket uttömmande och ibland väl avancerad.

            Kommentar

            • zickan
              • June 2005
              • 60

              #7
              jippi prickarna börjar försvinna på ancistrusen, dag tre på behandlingen, behandlade hela karet eftersom jag har discus i det. de är rejält stressade men simmar iaf omkring o "busar" med varann. En sak ja undrar över är när kan jag göra vattenbyte? med tanke på att mina discusar är vana med varannan dag ungefär de är unga ännu. Står i bruksanvisningen för medecinen att man ev måste behandla dag 5 och 7 också men om prickarna är helt borta till dag fem borde jag kanske kunna byta vatten, kan tillägga oxå att jag inte matar lika ofta nu när jag medecinerar.

              Kommentar

              Arbetssätt...