Mystisk sjukdom, mögel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skrabbe
    • October 2005
    • 90

    Mystisk sjukdom, mögel?

    Min ena guppyhona har drabbats av någon mystisk sjukdom, det ser precis ut som att hon har en stor fläck mögel (!) på ryggen, sånt där luddigt vitt mögel... Förutom det så skanas en bit av hennes bakfena, tror dock att det beror på att hon blivit biten av en annan hona...
    Är det någon som vet vad hon kan ha drabbats av? är det lönt att behandla, hon verkar ju inte må särskilt bra, kommer hon att kunna återhämta sig?

    40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
    150 liters; Rödörad vattensköldpadda
    2 * 20 liters; Tomma
    _________________________________________

  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    #2
    Min guppy hona hade lite vitt ludd på ena sidan av huvudet. Henne fick jag avlida. Hon slutade röra på sig, låg nere på botten och kippa efter andan.

    Sen märkte jag att en till fisk var så också. Även den blev avliden. Den hade dock inget ludd på sig som den första hade. Smal som en sticka var de båda också.

    Tror mitt berodde på olika sorters guppy, de som lever är enfärgade och stora, de som dog var enfärgade med svarta stänk i. De åt men förblev väldigt smala.

    Tyvärr vet jag inte vad det kan vara och hur du kan förbättra det..
    @-{-{--
    Rebecca

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #3
      Hudgrumling (Costia, Trichodina och Chilodonella).
      Symptom: Angrepp av hudgrumlare yttrar sig i en tunn mjölkaktig grå hinna på kroppen. Kraftiga angrepp orsakar blodsprängda och rodnande ställen på kroppen. Ofta stryker sig fiskarna mot stenar och grus och har fenorna hopfällda.
      Åtgärd: Kan behandlas med de flesta vita prick-preparat, men längre behandling krävs. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt också gärna 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten. // Kan det vara de ? Förösk och bota även om fisken dör så medicinera lite för att döda parastiterna eller vad det än nu är som angriper fisken. !
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • skrabbe
        • October 2005
        • 90

        #4
        Tvärr så avlivade jag henne idag, tyckte det var så synd om henne och att medicinera fiskar är ju inte alltid lätt och ger inte heller önskat resultat, hon hade ingen som helst livsglädje och låg bara på bottnen så jag tyckte det var bäst att ta bort henne. Nu håller jag bara tummarna för att mina andra två håller sig friska.

        40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
        150 liters; Rödörad vattensköldpadda
        2 * 20 liters; Tomma
        _________________________________________

        Kommentar

        Arbetssätt...