J*vla vitaprick !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robban
    • February 2003
    • 322

    #16
    medicenera och ha tempen över 26 eller 28 grader under en 2 veckors period minst, har med parasitens livscykel i fritt vatten och göra, mer info finns på diverse fisksidor hur, vad, varför och så vidare, koka sand och så är onödigt och skapar mer problem i slutändan.

    Kommentar

    • platy5
      • May 2005
      • 1087

      #17
      Okej tack.får väll forts. så som jag gör nu
      __________________________________________
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

      Kommentar

      • erland
        • June 2003
        • 410

        #18
        Jag tror inte du behöver ta upp sanden och rengöra utan det skall räcka om du medicinerar och gör vattenbyten.

        Att tänka på är också att i samband med medicineringen så kommer de flesta bra bakterierna att dö ut i akvariet så det kommer att vara extra känsligt närmsta 1-2 månaderna efter medicineringen. Av denna anledning så bör du exempelvis inte köpa ytterligare fiskar under denna period.

        Vita prick kommer ofta när fiskar är stressade och ett stort riskmoment är när man köper nya fiskar till akvariet eftersom dessa ofta kan vara stressade i början tills de gjort sig hemmastadda i akvariet.

        Om du har återkommande problem med nitrit och vita prick så skulle jag föreslå att du provar sälja några fiskar så du inte har fullt lika många som du har nu för att se om det gör saken bättre. Färre fiskar gör att akvariet inte kommer att bli lika högt belastat och detta brukar minska risken för framför allt nitrit men även sjukdomar.
        Erland Isaksson
        Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
        Min Zoopet Blog

        Kommentar

        • platy5
          • May 2005
          • 1087

          #19
          Men det är bara ''mindre'' sorter av fiskar. Men ska göra ett vattenbyte idag på 30% och lägga i medecin sen när vitaprick är borta så ska jag mata 3gnger i veckan .
          __________________________________________
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

          Kommentar

          • erland
            • June 2003
            • 410

            #20
            Tänk på att det är viktigare att mata sparsamt när man väl matar än att mata sällan. D.v.s. det är bättre att mata varje dag men bara mata lite grann varje gång än att mata varannan dag och mata mycke när man väl matar.
            Erland Isaksson
            Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
            Min Zoopet Blog

            Kommentar

            • platy5
              • May 2005
              • 1087

              #21
              Okej. Tack . Men det ser ut som att vita prick sprider sig mer och mer på deras kroppar ?
              Ska jag höja temp . till 30 ?
              __________________________________________
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

              Kommentar

              Arbetssätt...