Fisktuberkulos i Norden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jukka
    • August 2003
    • 72

    Fisktuberkulos i Norden?

    Har börjat tänka på fisktuberkulos. Hur allvarliggt och farligt man ser sjukdomen? Tycker man att set är meninglöst att kämpa emot? eller är den helt ofarligt bara man sköter sina fiskar bra?
    Hur med diskussion om saken?

    Hälsningar från Helsingfors, Finland
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Fick fiskturberkulos på min dv.guramihane. Han fick antibiotikakur, men dog.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Fisktuberkulos är dödligt för fisk, och det finns ingen realistisk bot.

      Fisken kan verka normal i åratal, men är smittsam; och när immunförsvaret sätts ner av nån anledning, så bryter sjukdomen ut.

      Det är så man testar fisk för fisktuberkulos - man ger dem en injektion med kortison (som stänger av immunförsvaret tillfälligt). Har de fiskTB, eller några andra latenta sjukdomar, så bryter de ut.

      I akvarier funkar fiskTB ofta så att det bryter ut hos en fisk var eller varannan månad, och allt annat verkar bra.

      Det kan smitta människor. Hos oss yttrar det sig som svårläkta bölder, oftast på händerna. Normalt går infektionen över på ett par månader, men i vissa fall krävs långa antibiotikabehandlingar.

      En av de värsta fisksjukdomar man kan få in - och den är mycket vanlig bland odlad fisk.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Shanks
        • September 2005
        • 186

        #4
        Läskigt...
        Du skall icke stjäla!
        Men du får ta där det finns och lägga där det fattas.
        56 L Fisksoppa

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          azur: kan man se på en fisk att den har just fisktuberkolos? eller kan man bara se det med hjälp av kortison?
          vad jag förstått av ditt inlägg dör alltså inte alla fiskar direkt, utan med en och en?

          buksot är det lika med fisktuberkolos?


          vad jag förstått konstaterar många fisktuberkolos när fiskens fjäll är resta och den ser allmänt dålig ut, men inre infektioner leder till resta fjäll...alltså bara för att firren har resta fjäll betyder det inte att den har tuberkolos.

          gladherta: vad har din gurami för symptom?
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          Arbetssätt...