suddiga ögon på scalare...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ohdannyboy
    • September 2005
    • 91

    suddiga ögon på scalare...

    Min scalare har fått grumliga ögon.. Min barber har varit framme idag för första gången oxå å nallat lite på den... Var på å nafsade på ögonen å lite på bröstfenorna... Så nu har den stackaren fått flytta till ett mindre akvarium i väntan på en annan lösning... Någon som vet vad detta kan bero på?? nån sjukdom eller beror det på naffsandet??
    61 l & 200 l
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    är det tigerbarber ?

    sett beskrivningar på dom som "små sadistiska svin" och läst att dom tuggat i sej ögon för andra.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Bolander
      • October 2005
      • 3

      #3
      Antagligen är det nafsandet. Jag har egna erfarenheter att en del dominanta scalarer siktar på ögonen vid attacker på andra scalarer. Kan nog få problem om nafsandet fortsätter. Ögonen läker ut och blir klara om nafsandet upphör.

      Kommentar

      • mange993
        • April 2004
        • 372

        #4
        är det som en hinna över ögat så kanske det hjälper att byta 50% vatten höja tempen 2-3grader och i med salt kommer inte ihåg %satsen salt det funkade för mej

        MVH
        Mange

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          En Scalare kan vara något känslig för salt när man ser till dess "vilda" vatten den lever i.
          0,3 % salt och 28-29 grader bör den klara i några dagar, det brukar "knäcka" den bakterie som ger en grå hinna på fiskarsögon.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...