Bakdelen av kroppen "hänger ner" på guppy!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessica Nilsson
    • October 2005
    • 1

    Bakdelen av kroppen "hänger ner" på guppy!

    Vad kan det vara när bakdelen(från mitten av fisken och bakåt) på fisken hänger ner, är lite böjd neråt. Ser inte ut att kunna använda bakdelen fullt ut.
    Det gäller två guppy hanar. De andra guppyn ser normala ut. Annars inga andra synliga konstigheter. Äter normalt.
    Har letat i böcker om sjukdomar, men hittar inget som passar in på symptomen.
  • mamia
    • March 2005
    • 5

    #2
    Hej!! jag köpte en guppy hanne för ett tag sen, men var tvungen att byta den, den hade samma problem som din, men min va inte pigg och åt inget(kanske lite) men den vilade mest hela tiden,
    jag gick tillbaks med den och dom sa att den kunde vara hårt avlade, men han visste inte, jag letade ut en ny,men såg på samma gång att det fanns fler som simmade på samma sätt.
    jag har upptäckt att de oftast simmar så när de blir gamla, men jag vet inte, har du provat med att prata med djuraffären??
    Mvh
    Maria

    Kommentar

    • wowilolmoma
      • January 2010
      • 317

      #3
      jag köpte mina förta fiskar på arkens zoo (dåligt val) när vi kom hem mådde alla bra. 1.en neontetra dog .2 av 3 guppys dog. SLAMMISEN DOG!? och ja...så köp inte guppys och sånt där...eller det gör iaf inte jag! men min guppy hona (den överlevande) har oxo fått hängande fena....sedan vart det sämre,hennes fena började gå sönder,hon åt inget, och hon simmade på snedden,så vi flyttade på pumpen så att hon inte kunde klämma in sig,när vi såg hur dålig hon mådde så avlivade vi henne
      60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
      190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
      Å en kissemiss

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Mina guppyhonor har också blivit sådana när de varit gamla, de har inte levt så länge efter det tyvärr. Det är tydligen vanligt på gamla honor som fött många kullar, de blir försvagade i bakdelen. Inget att göra åt.

        Kommentar

        • Speedo
          • January 2010
          • 602

          #5
          Men guppyhanar får hängstjärt efter ett tag!!
          Guppyns ursprungsform ser inte ut som den guppyn som dom flesta känner till utan det är att guppyn är framavlad så!!
          Det är nog samma sak med kampfiskar att dom är avlade så dom ska få finare stjärtfena och min kamphona har fått sånt hängstjärt!!
          Har jag stavat fel....Är det sant?
          Rätta mig gärna!

          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

          Kommentar

          Arbetssätt...