Sjuka/döda fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Sjuka/döda fiskar!

    Hittade imorse min ena scalare stående i ett hörn orörlig. Den rörde inte på sig men "simmade" och levde, ca. en timma senare var den död och då fann jag även att en av mina praktbotior var död. Scalaren hade "blodiga" eller röda ögon medans praktbotian hade gråa ögon nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Läste om liknande fall på forumet och att det kan vara bakterier. Kan ju tillägga att jag har testat för nitrit och det var inget sånt. Jag läste att man kan tillföra salt och då undrar jag: Vad för salt? Hur mycket? Hur ska det tillsättas?
    Tacksam all hjälp.
    Färsk i fiskstimmet.
  • Pepsikatten
    • July 2005
    • 10

    #2
    Om du vill tillsätta salt så kan du ta ca 1-1.5 dl per 100l vatten. Men blanda ut det i vatten när du häller i det så du inte strör ner saltet direkt i akvariet. Det ska vara jodfritt salt och det finns sånt havssalt på ica å köpa.

    Kommentar

    • FridaT
      • January 2005
      • 68

      #3
      Tack för hjälpen, nu får vi se hur det går.
      Färsk i fiskstimmet.

      Kommentar

      • Gummiankan
        • October 2005
        • 407

        #4
        Ursprungligen postat av Pepsikatten
        Om du vill tillsätta salt så kan du ta ca 1-1.5 dl per 100l vatten. Men blanda ut det i vatten när du häller i det så du inte strör ner saltet direkt i akvariet. Det ska vara jodfritt salt och det finns sånt havssalt på ica å köpa.
        DL???? inte MSK då?

        Kommentar

        Arbetssätt...