Min lilla slöjstjärt har fått glosögon, han är ganska pigg och hungrig som vanligt. spottar inte ut någon mat eller så, men han har blivit smalare. Vad kan det vara?? har salt i vattnet. Något att tänka på??
/Angelica
"Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly
Bukvattensot kan också visa sig på utstående fjäll förutom glosögon, dock behöver bara ett symptom uppvisas.
Fast det här med att den har blivit smalare talar väl kanske inte direkt för BVS men jag har för mig att jag läst någonstans att alla fiskar behöver inte svälla upp utan att sjukdomen bara visar sig genom glosögon.
BVS är iallafall en bakteriell infektion i fiskens tarm som gör att fisken inte kan ta upp näring ur maten, tarmarna löses upp vilket gör att fisken inte kan utsöndra vätska och den samlas i kroppen istället.
Hur ser avföringen ut?
Senast redigerad av dreas; 17 October 2005, 14:41.
Bukvattensot orsakas ofta av njurproblem hos karpar.
Men det kan även vara en infektion i tarmen och när njurarna "pajar" så kan inte fisken göra sig av med den nödvändiga vätskan utan den samlas i buken (kroppen).
Prova behandla i en karantän med Sera baktopur direc eller motsvarand antibaktirellt medel.
Kommentar