Fenan försvinner. Svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eritica
    • October 2005
    • 11

    Fenan försvinner. Svärdbärare

    En av mina svärdbärares (en hane) fena försvinner han har nyss haft vita prick men de är borta nu för en da sedan. det har som varit lite vitt längst ut på svärdet och har sakta gott av vad kan det vara ? Har det något med vita prick att göra.? De andra fiskar nar mår bra och är hela och rena.

    Erica
  • eritica
    • October 2005
    • 11

    #2
    Har nu läst lite om fen röta om det nu kanske är det hur ska jag göra. avliva fisken och byta gora ett del vatten byte så att jag slipper medisenera eller är det enkelt att bota ?

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      jag har haft liknande problem som du, fast när jag haft nitrit i vattnet.Men när jag fått ordning på nitriten läker fenona av sig själva. Är vita pricken och det luddiga borta nu? iså fall kan du nog vänta sä läker det av sig själv..men håll koll så det inte blir värre, chansen finns ju att det kan vara fenröta
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • eritica
        • October 2005
        • 11

        #4
        ingen som vet mer

        Kommentar

        • qenzo
          • February 2005
          • 1747

          #5
          Jag har haft fenröta på mina gurami, och med. hjälpte inte där.
          Fiskarna var döda efter ngn vecka, och den ena fisken var i stort sett bara halv då
          Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

          Kommentar

          • akan
            • August 2005
            • 629

            #6
            hej, lånar tråden lite. hade nyligen min nitrit-topp, och nu verkar en av mina platys ha en skada på sin högra fena(halva fenan ser ut som om den slitits bort). Är det pga nitriten, eller är det något farligt som fenröta. Vad ska jag göra?

            Kommentar

            • platy5
              • May 2005
              • 1087

              #7
              Ursprungligen postat av akan
              hej, lånar tråden lite. hade nyligen min nitrit-topp, och nu verkar en av mina platys ha en skada på sin högra fena(halva fenan ser ut som om den slitits bort). Är det pga nitriten, eller är det något farligt som fenröta. Vad ska jag göra?
              När jag hade nitrit så låg den väll på 1mg/l under ett par månader många fiskar blev sjuka och så, men inga fenoer pajjade . Så det kanske är fenörta.
              __________________________________________
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=573702

              Kommentar

              • Luminax
                • July 2005
                • 378

                #8
                har ungefär samma problem som eritica på en av mina malawis. på ryggfenan ser det ut som lite grå vitt ludd o lite ruttet. jag tror det är fenröta ngn som vet vad man kan medicinera det med? vad kan det bero på? det har inte hänt på någon utav dom andra fiskarna.
                Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Hög Ammoniak eller mycket lågt pH ger frätskador på fenor.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • akan
                    • August 2005
                    • 629

                    #10
                    vet inte min ammoniak.. har dock ph 7.5.. skadan ser ut som om en bit av fenan slitits av. Bara en fisk som har det.

                    Kommentar

                    • eritica
                      • October 2005
                      • 11

                      #11
                      Jag beslutade att ta bort hanen som hade det dära med fenan. om det skulle vara fenröta så skulle det inte smitta de andra fiskarna. de andra fiskarna mår bra tror jag har då inte gjort några tester.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...